Maersk udelukker brint som brændstof til containerskibe på den korte bane

Shippingindustrien leder med lys og lygte efter et brændstof, som kan gøre skibsfarten mere grøn.
Men det bliver næppe brint, som kommer til at afløse den traditionelle bunkerolie i tankene på Maersks containerskibe.
I øjeblikket fylder brint så meget, at skibene vil få plads til færre containere, siger rederiets chef for flådeteknologi. Derfor udelukker Maersk foreløbigt brint som en løsning for de oceangående skibe.
"Vi forventer ikke, at brint i sig selv bliver et relevant brændstof for os i de kommende år, da vores skibe typisk sejler meget lange distancer på den samme tank, og brint fylder rigtig meget i tanken, hvilket giver en negativ effekt på containerskibets lasteevne," siger Ole Graa Jakobsen, head of fleet technology hos Maersk, til ShippingWatch.
"Ligeledes ser vi på nuværende tidspunkt håndteringen af brinten ombord på skibet, hvad enten det er i komprimeret eller flydende form, som en stor teknisk udfordring," lyder det i et skriftligt svar.
Kan indgå i produktionen
Brint er ellers blevet fremhævet af flere som et bud på et mere miljøvenligt skibsbrændstof.
For knap to uger siden fortalte det schweiziske rederi MSC, som er partner med Maersk i 2M-alliancen, at det kigger nærmere på brint. Det gælder både som brændstof, men også som komponent i fremstillingen af andre løsninger.
Det belgiske tankrederi Euronav har også peget på brint som et muligt brændstof til de store supertankere.

Indtil videre afviser Maersk at fylde brint i tankene på sine skibe. Men ligesom MSC mener rederiet også, at brint med fordel kan omdannes til biobrændstoffer som eksempelvis metanol og ammoniak.
Ole Graa Jakobsen er desuden åben for at ændre holdning til brint som selvstændigt brændstof.
"Hvis der på længere sigt udvikles tekniske og sikkerhedsmæssigt forsvarlige løsninger for lagring af brint uden at komprommitere lasteevne, så kunne brint komme i spil som drivmiddel for containerskibe," siger han.
Er partner i brintfabrik
Maersk har tidligere udpeget metanol, ethanol og ammoniak som de tre mest lovende bud på fremtidens skibsbrændstof.
Rederiet er desuden partner i et stort anlagt projekt på dansk jord, som bl.a. skal bruge brint til at udvikle mere miljøvenligt brændstof til skibe, fly og biler.
Det danske vindmølleselskab Ørsted står i spidsen for projektet, som sigter mod at fremstille grønt brændstof i industriskala på fabrik i Københavnsområdet.
Blandt de andre partnere finder man også logistikoncernen DSV Panalpina, færgerederiet DFDS og flyselskabet SAS.
Maersk-chef udpeger det største benspænd for den grønne omstilling
En myriade af projekter arbejder for det ultimative mål: Et klimaneutralt skib
Partnere bag brintfabrik i København vil investere trecifret millionbeløb