ShippingWatch

Byggeri af Femern-tunnel sættes snart i gang efter års venten

Et flertal sætter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år. Den bliver verdens længste.

Doorstep om Femern Bælt-forbindelsen i Transport- og Boligministeriet i København, fredag den 24. april 2020. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Der har været utallige klager, og byggeriet har været årevis undervejs, men fra næste år starter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt.

Det har et politisk flertal besluttet fredag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029.

"Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa. Den betyder, at vi kan forkorte rejsetiden med en time i bil og op til to timer med tog mellem København og Hamburg. Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem," siger transportminister Benny Engelbrecht (S) fredag.

Det privatejede færgerederi Scandlines er stor modstander af projektet. Rederiet mener, at det vil ødelægge den fri konkurrence på passagertransport mellem Danmark og Tyskland.

Samlet pris på næsten 58 mia. kr.

Femern Bælt-forbindelsen vil forkorte rejsetiden, så den blot tager ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Det er projekter for 28 mia. kr., der bliver sat i gang. Den samlede pris anslås til at være 57,9 mia. kr., og den bliver betalt af brugerne af forbindelsen på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

Tunnelen bliver verdens længste af sin slags med sine 18 kilometer og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Fabrikkerne ventes at kunne begynde produktionen af de første tunnelelementer primo 2023. Udskibning og nedsænkning af de første tunnelelementer forventes at finde sted primo 2024.

Anlægsarbejdet vil være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022.

Ejeren er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.

Scandlines glæder sig over at Kommissionen anerkender statsstøtte til Femern-projekt

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere