ShippingWatch

Shippingadvokater bliver bestormet: "Lidt som da OW Bunker gik konkurs"

Coronavirusset giver travlhed i Bech-Bruuns shippingafdeling. Især force majeur kan skabe uenigheder, da det fortolkes vidt forskelligt fra land til land, forklarer partner Johannes Grove Nielsen til ShippingWatch. Læs hans råd til shippingbranchen her.

Ifølge Johannes Grove Nielsen, der er advokat og partner hos Bech-Bruun med speciale i shipping, så blev antallet af coronahenvendelser rettet mod advokathusets shippingafdeling mangedoblet i slutningen af sidste uge. Foto: Bech-Bruun

Mens de fleste virksomheder neddrosler aktiviteterne som følge af coronavirusset, så udspiller det modsatte scenarie sig hos advokathuset Bech-Bruun netop nu.

Advokathusets shippingafdeling har fået en flodbølge af henvendelser fra kunder, siden statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag aften gik på talerstolen og lukkede store dele af Danmark ned.

Ifølge Johannes Grove Nielsen, der er advokat og partner hos Bech-Bruun med speciale i shipping, så blev antallet af coronahenvendelser rettet mod advokathusets shippingafdeling mangedoblet i slutningen af sidste uge.

Bech-Bruun har oprettet en corona-hotline for virksomheder, der kan ringe ind. Telefon og videomøder er vigtige redskaber for advokathuset i den usædvanlige situation.

"Det er totalt run på, og det er svært at følge med. Det er en unormal situation. Det er lidt som, da OW Bunker gik konkurs," siger Johannes Grove Nielsen.

Force majeure eller ej

Men hvad er det så, virksomhederne vil have svar på, når de ringer?

Johannes Grove Nielsen fortæller, at en stor del af henvendelserne kredser omkring, hvorvidt virksomhederne, som tæller alt fra rederier til leverandører, kan bruge force majeure-begrebet, hvis de ikke kan levere deres ordre og dermed overholde deres kontrakter.

Har du indgået en aftale i slutningen af forrige uge, før Mette Frederiksen onsdag aften gik på tv, kan man argumentere for, at du burde have forudset, hvordan det kunne udvikle sig i og med, at Italien var lukket ned på det tidspunkt.

Johannes Grove Nielsen, partner hos Bech-Bruun med speciale i shipping

Her er der særligt en ting, advokathuset lægger vægt på, når de skal rådgive: Tidspunktet for, hvornår kontrakten er indgået.

"Man må ned og kigge på datoen, aftalen og sammenholde det med, hvad en forsigtig mand kunne forudse på det givne tidspunkt," forklarer Johannes Grove Nielsen og tilføjer:

"Er du en underleverandør til olieindustrien, og har du indgået en aftale i starten af januar, hvor man lige akkurat har hørt om corona, og du skal levere på onsdag, så er der utvivlsomt tale om force majeure. Jeg ville procedere sagen gratis," siger Johannes Grove Nielsen.

Hvad nu, hvis man forestiller sig, at man har lavet en kontrakt for to uger siden?

"Har du indgået en aftale i slutningen af forrige uge, før Mette Frederiksen onsdag aften gik på tv, kan man argumentere for, at du burde have forudset, hvordan det kunne udvikle sig i og med, at Italien var lukket ned på det tidspunkt. Den forsigtige havde nok sagt, at man regnede med, at det i hvert fald kunne udvikle sig."

Coronaklausul

Der er en stor forskel på, hvilket retssystem kontrakterne er indgået under. I Danmark er der er et bredt force majeure-begreb, mens amerikansk og engelsk praksis er noget anderledes, forklarer advokaten. Derfor er det vigtigt, at industrien forstår det, for det kan koste millioner på bundlinjen.

"Der er mange steder, hvor man har en force majeure-klausul. Der plejer at stå noget om sygdomme, men man skal være skarp, for der er forskel på, om der står pandemi eller epidemi. Hvis det er efter engelsk ret, så kan man ikke bruge force majeure til noget, hvis man har skrevet pandemi, og der kun er tale om en epidemi på det tidspunkt," lyder det fra Johannes Grove Nielsen.

Derfor betoner Bech-Bruun i disse dage over for kunderne, at de skal have indskrevet en såkaldt coronaklausul for at helgardere sig.

Lige nu rådgiver vi virksomheder til at sætte en coronaklausul på deres kontrakter, hvor der står, at de kan levere x varer forudsat, at det ikke udvikler sig,

Johannes Grove Nielsen, partner hos Bech-Bruun med speciale i shipping

"Lige nu rådgiver vi virksomheder til at sætte en coronaklausul på deres kontrakter, hvor der står, at de kan levere x varer forudsat, at det ikke udvikler sig," siger advokatpartneren og tilføjer, at en del henvendelser også retter sig imod, hvordan ny hastelovgivning på forskellige markeder stiller virksomhederne.

Det stiller også krav om omfattende ressourcer til Bech-Bruun, som af den grund også holder kontoret lukket i videst mulige omfang og bestræber sig på telefonmøder med klienter.

Johannes Grove Nielsen mærker tydeligt, hvordan alvorligheden af coronavirusset har indfundet sig hos virksomhederne over den seneste uge.

"Forrige uge fik jeg et par opkald om corona på en uge. I den her uge tror jeg, vi har haft det som konkursafdelingerne under finanskrisen. Det er en meget markant og voldsom ændring," afslutter advokaten.

Shippingadvokat til rederier: I skal bruge jeres force majeure-klausuler nu

Coronavirus får rederier til at aflyse sejladser og forsinker installation af scrubbere

Regeringen vil lønkompensere virksomheder

Coronavirus bremser Pureteqs vækstplaner – har indført ansættelsesstop

Ny coronabølge kan ramme containerindustrien som finanskrisen

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere