ShippingWatch

Scrubbere tegner til at være en god investering

De første indikationer på prisforskellen mellem lavsvovlsolie og traditionelt skibsbrændstof tyder på, at rederierne med scrubbere har gjort en god investering. Det har Alphaliner regnet sig frem til.

Foto: PR / Wärtsilä

De første indikationer på prisforskellen mellem lavsvovlsolie og almindelig bunker tyder på, at scrubberne kan blive en god investering for de redere, som valgte at betale for røgrensere.

Selv om svovlreglerne først træder i kraft til næste år, så kan det nye brændstof med et lavt indhold af svovl allerede købes i flere havne. Og her peger pilen foreløbigt i den rigtige retning for scrubberne, skriver analysehuset Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev.

"Den nuværende prisforskel, hvis den fortsætter, retfærdiggør nogen ejeres beslutning om at installere scrubbere på deres skibe, så de på grund af systemerne til at rense røgen fortsat må bruge den billigere HFO efter januar 2020," lyder det.

De kommende miljøregler fra IMO betyder, at skibe skal sejle på på brændstof med 0,5 pct. svovl, medmindre de har scrubbere installeret.

En røgrenser er både dyr og besværlig at installere. Når nogen rederier alligevel har valgt at investere i teknologien, så skyldes det en forventning om, at prisforskellen mellem den nye lavsvovlsolie og den gamle højsvovlsolie vil være så stor, at investeringen hurtigt kan tjene sig hjem.

Ifølge Alphaliner koster VLSFO-brændstof i juli først 100 til 150 dollar mere per ton. Men i august er merprisen steget til 200 dollar.

I denne uge har forskellen været 150 dollar per ton i Rotterdam og 210 dollar i Singapore. Det ligger inden for de forventninger, som flere rederier med scrubbere på sine skibe har kalkuleret med.

Det er dog først i slutningen af året, at der for alvor kommer gang i salget af lavsvovlsolie, og derfor er det endnu for tidligt at sige noget endegyldigt om prisforskellen, understreger Alphaliner.

Singapore melder bunkerskibe klar til 2020

PIL vælger scrubbere til over halvdelen af flåden

DFDS er enig i at scrubbere er komplicerede og krævende

Anglo-Easterns topchef advarer mod skrøbelige scrubbere

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere