En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.07.2019kl. 09.09

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Konflikten i Den Persiske Golf får ikke Danmark til at ændre på sikkerheden for danske handelsskibe.
Foto: HO/AFP / IRIB TV
Foto: HO/AFP / IRIB TV
Af Ritzau

Danske rederier sender dagligt tank- og containerskibe ind og ud af Den Persiske Golf, der for tiden danner rammen om en eskalerende konflikt mellem Iran på den ene side og USA og dets allierede på den anden.

Senest valgte Storbritannien fredag at hæve sikkerhedsniveauet for nationens handelsskibe i iransk farvand til det højst mulige.

Det skete, efter at et britisk krigsskib onsdag måtte lægge sig mellem tre iranske krigsskibe og en britisk olietanker.

Også Norge har hævet sikkerhedsniveauet for sine handelsskibe i området.

I Danmark har udviklingen ikke fået Forsvarsministeriet til at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe i området. Den er fortsat på det laveste af tre niveauer.

Der er dermed formelt samme vurdering af sikkerheden for et dansk handelsskib, der går gennem Øresund, som for en dansk olietanker, der sejler gennem Hormuzstrædet.

Nationalt Maritimt Operationscenter under Forsvaret har ifølge Ritzaus oplysninger skrevet til rederiernes sikkerhedsofficerer, at de skal udvise "passende forsigtighed" i og omkring iranske farvande.

Men en formel justering af sikkerhedsniveauet er der ikke tale om.

Hans Tino Hansen er administrerende direktør i efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence. Det rådgiver blandt andet danske rederier om sikkerheden i konfliktområder.

Ifølge ham er der næppe tale om, at faren for den kommercielle skibstrafik er drevet over.

"Hvis situationen mellem Iran og USA fortsætter på nuværende niveau, så forventer vi, at der vil komme et angreb til," siger han.

Risk Intelligence vurderer, at de seneste måneders angreb på handelsskibe enten direkte eller indirekte er orkestreret af al-Qud. Det er en særlig enhed i Irans Revolutionsgarde.

Angrebene er blandt andet gået ud over to skibe fra norske rederier, og derfor har danske handelsskibe også grund til at være bekymrede, siger Hans Tino Hansen.

"Lige så vel som de har angrebet norske skibe, kan det også være danske skibe."

Spørgsmål: Hvorfor blev de norske skibe angrebet?

"Vi vurderer, at de to norske skibe er blevet angrebet for at skabe forvirring om, hvem der står bag, og for at ramme et internationalt skib, som ikke var britisk, fransk eller amerikansk."

"For det vil med stor sandsynlighed udløse en militær reaktion, hvis man rammer et skib fra et af de tre lande."

Netop en militær reaktion kan være under opsejling, efter at USA har bedt flere af sine allierede om at deltage i en flådestyrke.

Forsvarsministeriet vil ikke oplyse, om Danmark er blevet bedt om at bidrage, men i givet fald vil det med stor sandsynlighed være en af Søværnets tre fregatter, der skal sydover.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: Jorge Guerrero / AFP / Ritzau Scanpix

    Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

  • Billede af skibet Grace 1, som blev tilbagehold ud for Gibraltar torsdag i sidste uge. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

    Iran forsøgte at tvinge britisk tankskib ind i sit farvand

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Arkivbillede | Foto: Casper Dalhoff / Ritzau Scanpix
Container

Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv

Jordskælvene i Tyrkiet og Syrien ramte også havneby, og det påvirker Maersks skibstrafik i området.

For abonnenter

Foto: Danske Rederier - Pr
Miljø & Politik

Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller

For abonnenter

Foto: Pr / Stolt Tankers
Tank

Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Shipowners' Association
Offshore

Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft

For abonnenter

Foto: Magnus Holm/Politiken/Ritzau Scanpix
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier

For abonnenter

Læs også

Photo: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Foto: Danske Rederier - Pr
Miljø & Politik

Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller

En lang række havvindprojekter under den såkaldte åben dør-ordning er sat på pause for at sikre, at EU-regler ikke brydes. En skuffende melding, lyder det fra Danske Rederier.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk omdirigerer trafik grundet jordskælv – 17.32
  • Ejer vil børsnotere Stolt Tankers i år – 16.19
  • Fredriksen company raises funds for arbitration case against shipyard – 15.56
  • Danske Rederier er skuffet over opbremsning af havvindmøller – 15.49
  • Fredriksen-selskab henter penge til kamp mod værft – 14.59
  • Første licenser for lagring af CO2 i oliefelter kan blive gevinst for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Erfaren IT Supporter

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge