En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.
  • Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland
  • Et glødende tankmarked har fået handel med skibe til at ryge i vejret

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Foto: CMB

Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe

For abonnenter

Foto: Wolfram Steinberg/AP/Ritzau Scanpix

Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs

For abonnenter

Foto: Pr-foto Essberger Tankers

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

For abonnenter

  • Jeb Bush (tv.) er bror til USA's tidligere præsident, George W. Bush (th.). Han har været guvernør for staten Florida og forsøgte i 2016 at blive republikanernes præsidentkandidat. Han blev dog slået af den senere præsident Donald Trump. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix

    Bush-familien langer hårdt ud efter kandidat til chefposten i IMO

    Panama er uværdig til at lede FN’s søfartsorganisation, fordi landet holder hånden over skibe, der omgår sanktionerne mod Iran. Det mener Jeb Bush, som er bror til USA’s tidligere præsident, George W. Bush.

    For abonnenter

  • Produkttankrederiet Torm har installeret røgrensning (scubbers) på over halvdelen af skibsflåden. | Foto: Shippingwatch/ Søren Pico

    Skibe med røgrensere har fordoblet deres besparelser på brændstof

    Skibe, der sejler med røgrensere og på brændstof med højt svovlindhold, har fordoblet deres brændstof-besparelser i 2022 sammenlignet med året før.

    For abonnenter

  • Foto: Esvagt Pr

    Sidste uges vigtigste historier: Esvagts gyldne kontrakt, kritik af Royal Arctic Line og norsk storfusion

    Esvagt landede milliard-kontrakt i USA, erhvervslivet langede ud efter rederi og to norske selskaber gik sammen om at skabe en ny kæmpe i ugen, der gik.
  • Skibe på Mississippi River i USA. Skibene har ikke forbindelse til de græske rederier, der omtales i artiklen. | Foto: Gerald Herbert/AP/Ritzau Scanpix/AP

    Græsk rederi får stor bøde for bevidst miljøsnyd i USA

    Det græske rederi Empire Bulkers og et relateret selskab har tilsammen fået en bøde på to mio. dollars for bevidst at udlede forurenet vand i Mississippi River.

    For abonnenter

  • Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER

    Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

    Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.

    For abonnenter

  • Odense Maritime Technology leverer designs til skibe og værfter for forsvaret i flere lande. | Foto: Magnus Holm/Politiken/Ritzau Scanpix

    Dansk skibsdesigner lukker årelang konflikt: "Vi er superglade"

    Odense Maritime Technology har betalt et større millionbeløb for at lukke en langvarig konflikt med en kunde. Direktør kigger frem.
  • I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina

    DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling"

    DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.

    For abonnenter

  • Foto: Mærsk Mc-kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping

    Dansk miljøcenter henter ny forretningsdirektør fra havneselskab

    Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping henter nye kræfter til ledelse. Ny direktør kommer til fra stort havneselskab.

    For abonnenter

  • Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix

    Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe

    Et værft har fået en bestilling på 12 skibe, der kan sejle på metanol. Grønt metanol begynder at ligne fremtidens brændstof, siger mæglerhus.

    For abonnenter

  • Foto: Markus Schreiber/AP/Ritzau Scanpix

    EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier

    EU-Kommissionen er klar til at præsentere en plan onsdag, som skal hindre, at investeringer i ny grøn energi sker uden for Europa. Hvor finansieringen skal komme fra er dog stadig usikkert.
  • Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix

    Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

    I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.

    For abonnenter

  • Foto: Colourbox

    Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

    Singapores center for maritim dekarbonisering får sin første græske partner i tankrederiet Olympic Shipping.

    For abonnenter

  • Foto: Aly Song/reuters/ritzau Scanpix

    Flere lande indfører restriktioner for søfolk som reaktion på Kinas lempelser

    Kina er begyndt at lette på sine coronakrav for søfarende, men det stadigt stigende antal smittede får i stedet andre lande til at indføre restriktioner, skriver Global Maritime Forum.

    For abonnenter

  • Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

    Kun otte containerskibe blev solgt til skrot i 2022: "Vi vil se et efterslæb"

    Efter tre år med et stigende antal skibe solgt til ophugning vendte tendensen sidste år. Kun få containerskibe blev pensioneret, og det øger behovet for skrotning af ældre, ”sort” tonnage, vurderer analytiker.
  • Foto: Marius Nyheim

    Universitet har otte anbefalinger til at gøre shipping grøn

    Aarhus Universitet kommer i en ny rapport med otte anbefalinger til, hvordan shippingbranchen bedre kan gribe den grønne omstilling an. 

    For abonnenter

  • Foto: Port of Rotterdam

    Shippingbranchen vil have mere ambitiøse brændstofkrav i EU

    En bred skare af selskaber og organisationer, herunder Danske Rederier og DFDS, vil have EU til blandt andet at stramme brændstofkravene for shipping. 

    For abonnenter

  • Foto: Joachim Ladefoged

    Europæiske havne sætter gang i fælles indsats for havvind

    Et nyt europæisk samarbejde så sidste år dagens lys, og på Esbjerg Havn skrev de seks vindhavne onsdag under på aftalen om at indfri ambitiøse havvind-målsætninger.

    For abonnenter

  • Foto: Pr / Cma Cgm

    Over halvdelen af verdens skibe vil dumpe efter nye klimaregler

    En analyse af 15.372 skibes sejladser viser, at over halvdelen af verdens flåde af skibe vil opnå en af de to dårligste karakterer efter de nye klimaregler.

    For abonnenter

  • Foto: PR/Esbjerg Havn

    Esbjerg går nye veje for at få plads til flere vindmøller på havnen

    Inden for de næste par år kan kapaciteten på Esbjerg Havn være tredoblet trods boom i havvindprojekter. Løsningen er en såkaldt digital tvilling.

    For abonnenter

  • Foto: PR / Kees Torn

    Ni ud af ti storhavne er ekstra udsatte for negative følger af klimaforandringer

    Hele ni ud af ti storhavne verden over er udsatte for effekterne af klimaforandringer som stigende vandstand og kraftigere storme, viser ny forskning fra University of Oxford.

    For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge