ShippingWatch

DB Schenker rygtes at få godkendt frasalgsplaner i december

Det ventes, at bestyrelsen i Deutsche Bahn vil stemme for at afhænde den tyske speditør DB Schenker til december, hvilket kan sætte en endelig salgsproces i gang.

DB Schenker, der længe har været anset som en lækkerbisken for opkøbslystne DSV, skal formentlig snart have ny ejer.

Det skriver det tyske medie Manager Magazin.

Den tyske speditør hører under det statsejede Deutsche Bahn, der på et bestyrelsesmøde 14. december skal tage stilling til datterselskabets fremtid. Her anses det ifølge mediet som sikkert, at bestyrelsen vil stemme for at afhænde DB Schenker.

Det vil sætte endegyldigt punktum for årelange spekulationer, og salgsprocessen kan blive sat i gang, skriver mediet.

DSV har længe været rygtet som mulig køber, da den danske transportkoncern er kendt for - meget effektivt - at udvide sin forretning gennem opkøb. Senest kan nævnes Global Integrated Logistics (GIL), Panalpina og Uti Worldwide, der alle har fået DSV til at kravle gevaldigt op ad rangstigen størrelsesmæssigt.

DSV har været interesseret

Ifølge det tyske medie er udsigten til en dansk overtagelse dog skrumpet ind, i takt med at det store boom på logistik- og fragtmarkedet er aftaget. Faktisk beskrives den som ”forsvundet” - dog uden at komme årsagen meget nærmere.

Den danske speditør har ellers ad flere omgange luftet sin interesse offentligt, blandt andet i august 2021, hvor finansdirektør Jens Lund til mediet Shippingwatch udtalte:

- Hvis den politiske proces om DB Schenker bliver afklaret og selskabet kommer til salg, så vi vil da også kigge på det, sagde Jens Lund dengang med henvisning til, at den tyske stat som ejer først skulle være villig til at sælge.

Den godkendelse landede først i september i år.

Bestyrelse var stopklods

Angiveligt er det bestyrelsen, der længe har været stopklods for det egentlige salg, da logistikbenet som den mest profitable del af Deutsche Bahn ikke uden videre kunne undværes, har argumentet lydt. Siden hen skulle regeringen have indvilliget i, at Deusche Bahn kan beholde en stor del af indtægterne fra salget, skriver Manager Magazin.

Også salgsprisen vurderes dog at have ændret sig markant, mens de politiske forhandlinger har stået på. Nedgangen på fragtmarkedet betyder, at forretningsbenet er mindre værd nu, end da det først blev rygtet til salg. Ifølge Manager Magazin skal man fjerne ”et par milliarder” fra de 20 mia. euro, som tidligere er blevet estimeret.

Udover DSV som fremtidig ejer har en selvstændig børsnotering også været på tale. Det vurderes dog også at være blevet mindre sandsynligt med tiden, mens et frasalg til en finansiel investor ifølge mediet lige nu er det, hatten skal hænges på - men ikke for enhver pris.

DB Schenker henter ny finansdirektør i Maersk

DSV vil fortsat vokse via opkøb - og har en plads i de fleste sælgeres køberkartotek

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk droppede sin stort anlagte blockchain platform, EU blev enig om en foreløbig aftale om at få shipping ind i sit kvotehandelssystem, og tankmarkedet gør sig klar til EU’s forbud mod russisk olie. Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs