ShippingWatch

"Det er nemt for Joe Biden at pege på de fæle udlændinge"

Containerindustrien - og Maersk - er presset af kunder og politikere, der mener rederierne er tilgodeset af unfair, attraktive forretningsvilkår. CEO Søren Skou afviser og tvivler på, at EU vil ændre ved de specielle konkurrenceregler, som sektoren arbejder under.

Foto: Ida Marie Odgaard

Maersks topchef Søren Skou affejer den kritik, som både kunder og politikere i stigende grad har givet udtryk for i løbet af de seneste måneder, nemlig at containerrederierne nyder godt af ublu gode skatte- og konkurencevilkår og i øvrigt tager for høje priser for deres transport.

Før sommerferien var det USA’s præsident Joe Biden, der i usædvanligt hårde vendinger langede ud efter containerrederiernes prisniveau, som rammer de amerikanske eksportvirksomheder. Så var det OECD, der mener, at de gunstige konkurrenceregler under den såkaldte Block Exemption Regulation (BER) gør rederierne i stand til at tjene så meget, at de - sammenlignet med andre aktører - har overordentligt mange midler til at købe op i for eksempel logistiksektoren.

Og så krævede kunder i en henvendelse til EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager for nylig, at EU dropper reglerne, der bl.a. gør det muligt for konkurrerende rederier at arbejde sammen.

Og endelig er den økonomiske overvismand Carl-Johan Dalgaard igen på banen med kritik af, at Maersk sammen med de øvrige danske rederier slipper for billigt i skat under tonnageskatteordningen, lige nu aktualiseret ved Maersks forventning om et driftsoverskud i år på gigantiske 37 mia. dollar.

Jeg tvivler på, om EU vil sige nej til muligheden for at skabe alliancer

Søren Skou, CEO, Maersk

Det sidste, overskuddet, lægger Maersks CEO ikke skjul på, er højt. Faktisk svarer det i runde tal til, hvad hele Maersk-gruppen omsatte for, da Skou overtog ledelsen i 2016 og efterfølgende skar olieaktiviteterne fra.

Men han mener, kritikken er forfejlet eller skyldes helt andre hensyn end ønsket om at skabe fair konkurrence i industrien. Det sidste gælder for eksempel udtalelserne fra Joe Biden, der angiveligt var så rasende på containerrederierne og fragtraternes himmelflugt, at han mest af alt havde lyst til at ”vappe dem en.”

”Det er nemt for Joe Biden at pege på de fæle udlændinge,” lød det onsdag fra Skou på pressemødet onsdag i Maersks hovedsæde efter fremlæggelsen af regnskabet for det seneste kvartal.

”Han taler til et indenrigspolitisk publikum og siger for eksempel ikke noget om problemerne med jernbanerne,” fortsatte Skou med henvisning til, at ingen af de store containerrederier er amerikanske, og at topchefen selv mener, at en god del af problemerne på markedet - og dermed de højere priser - har skyldtes manglende kapacitet og arbejdskraft i havnene og for få jernbanestrækninger på tværs af USA.

EU har netop sat en revision af BER i gang, som kunderne og OECD mener, er med til at skabe højere priser, fordi rederierne i de tre store alliancer, de arbejder indenfor, kontrollerer og er i stand til at styre kapaciteten og dermed også raterne.

Søren Skou mener det er forkert at betegne BER som en fordelagtig ordning endsige støtteordning til industrien, men at den giver mulighed for at benytte plads på hinandens skibe, hvilket er godt for udnyttelsen, og samtidig er en fordel for kunderne, lyder det. Derfor tror han heller ikke revisionen, hvor alle interessenter kan indsende deres vurdering af ordningen, ender med at EU dropper konkurrencereglerne.

”Jeg tvivler på, om EU vil sige nej til muligheden for at skabe alliancer,” lød det fra topchefen med henvisning til, at BER er en af forudsætningerne for de samarbejdsalliancer, der eksisterer på tværs af industrien i dag.

Overvismand vil rulle tonnageskatteordning tilbage

Han er ligeledes uenig i, at tonnageskatten skulle betyde en ringere samfundsøkonomi i Danmark, som overvismand har fremført, fordi der kommer et lavt skatteprovenu ud af tonnageskatten og dermed lavere økonomisk aktivitet. I Maersks tilfælde, påpegede Skou, ville det, hvis man lige fraregner de seneste to år, have givet et lavere skatteprovenu, hvis selskabet havde betalt normal virksomhedsskat de foregående otte år.

”Det er en superkompleks diskussion. For os er det vigtig med en level playing field i forhold til rederier andre steder i verden, der har tonnageskat, og at vi har samme beskatning som vores konkurrenter,” lød det fra Skou.

EU regner med at have et resultat af sin granskning til nytår, og der forventes at komme et udspil ang. en revision af de danske erhvervsstøtteordningen til efteråret.

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs