ShippingWatch

Maersks logistikforretning går mere frem end ventet

Logistikforretningen hos Maersk voksede mere end ventet i årets tredje kvartal, hvor selskabet udvider sin lufrfragtsforretning med opkøb og nye fly.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Maersks logistikdivision, der er et af koncernens store satsningsområder, løftede omsætningen mere end ventet i tredje kvartal af 2021.

Divisionen, der går under navnet Logistics & Services, havde i årets tredje kvartal en omsætning på 2601 mio. dollar, mens analytikerne på forhånd havde ventet 2297 mio. dollar ifølge medianestimater indsamlet af Mærsk 15. oktober blandt 14 analytikere.

I samme kvartal sidste år var omsætningen i divisionen på 1891 mio. dollar.

Driftsoverskuddet før renter, skat samt af- og nedskrivninger (EBITDA) steg i tredje kvartal mere end ventet.

Det landede på 267 mio. dollar mod en forventning blandt analytikerne på 238 mio. dollar. Der var samtidig tale om en stigning fra 131 mio. dollar i samme kvartal af 2020.

Forretningsområdet består af aktiviteterne inden for logistik samt serviceydelser på land, og dækker over selskabets ambitioner om at servicere hele forsyningskæden for sine kunder.

Den 1. september sidste år annoncerede koncernen ændringer i organisationen, der betød, at rederiet Safmarine og de sidste dele af speditionsvirksomheden Damco ved udgangen af 2020 blev nedlagt som selvstændige brands.

Safmarine blev i stedet en integreret del af Mærsk, mens Damco også blev integreret i Mærsks logistik- og serviceprodukter.

Samtidig blev der i september præsenteret en mere enkel og kundefokuseret Ocean & Logistics-organisation.

Mærsk har tidligere fortalt, at koncernen er klar til at sætte mere gang i væksten i logistik- og serviceforretningen, og selskabet forventer at investere væsentligt i det forretningsben over de kommende år. I forbindelse med offentliggørelsen af de langsigtede målsætninger, lød det, at logistikforretningen frem mod 2025 skal levere en EBIT-margin på 6,5 pct.

En del af væksten skal hentes fra såkaldte bolt-on opkøb, der dækker over opkøb, som relativt simpelt kan føjes til den eksisterende forretning.

Mærsk har allerede foretaget en række opkøb i den kategori, heriblandt amerikanske Performance Team og svenske KGH Custom Services, der begge blev lukket i 2020. I 2021 er den hollandske logistikvirksomhed og pakketjeneste B2C Europe, amerikanske Visible Supply Chain Management og portugisiske Huub føjet til listen.

Maersk leverer stor vækst i logistik-forretningen - men meget lidt kommer fra nye opkøb 

Maersk melder sig parat til at sætte fart i væksten inden for logistik 

Maersk er "overbevist" om logistikforretning som en vækstmotor 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs