ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Maersks position som verdens største er ved at lakke mod enden, Wärtsilä afskrev et af fremtidens brændstoffer, Ever Givens manager frygtede negativ omtale efter Suez-hændelse – alt sammen i en uge, hvor det også kom frem, at BW-dominerede Navigator overtager Ultragas i stor handel.

En epoke kan være slut for Maersk næste år

Maersk må måske allerede i 2022 afgive sin førerposition som verdens største containerrederi til den italienske konkurrent og alliancepartner MSC, fremgik det i sidste uge af informationer i Alphaliner.

Maersks position som verdens største er ved at lakke mod enden 

 

Ultragas solgt til BW-dominerede Navigator Gas

Martiin Fruergaard er CEO i Ultragas, der bliver overtaget af Navigator Gas i en milliardhandel. Selv er Martin Fruergaard på vej til topjob i Pacific Basin. | Foto: Cyprus Shipping Deputy Ministry / PR
Martiin Fruergaard er CEO i Ultragas, der bliver overtaget af Navigator Gas i en milliardhandel. Selv er Martin Fruergaard på vej til topjob i Pacific Basin. | Foto: Cyprus Shipping Deputy Ministry / PR
 

Det BW-dominerede Navigator Gas køber det chilensk-ejede Ultragas med hovedsæde i Danmark i en aktiehandel til 400 mio. dollar svarende til ca. 2,5 mia. kr. Opkøbet skaber en spiller med over 56 LPG-skibe.

BW-dominerede Navigator Gas overtager Ultragas i milliardhandel

 

Wärtsilä om brint som fremtidens brændstof: Vil spille "meget lille rolle"

Foto: Wärtsila/PR/Chris Salvo
Foto: Wärtsila/PR/Chris Salvo
 

Den finske producent Wärtsilä er seneste i rækken til at afskrive brint som et udbredt brændstof i shipping i fremtiden. "Det er svært at tro, at brint vil blive et holdbart valg," sagde direktør for R&D i sidste uge til ShippingWatch.

Wärtsilä afskriver et af fremtidens brændstoffer – brint vil få "meget lille rolle" 

Store shippingselskaber spiller på forskellige heste i klimaræset

 

Frygter negativ omtale efter Suez-hændelse

Foto: Tom Williams/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Tom Williams/AFP/Ritzau Scanpix
 

ShippingWatch bragte i sidste uge et interview med Bernhard Schulte Ship Management, som er manager for skibet Ever Given, der i knap en uge blokerede Suez-kanalen.

Shipmanagement-selskabet forventer ikke at kunne blive gjort ansvarlig for hændelsen i Suez-kanalen, men selskabet frygter at få skadet sit omdømme, fortalte topchef til ShippingWatch.

Ever Givens manager frygter negativ omtale efter Suez-hændelse

Kanalmyndighed får rettens tilladelse til at arrestere Ever Given

Evergreen bekræfter myndigheders millionkrav og kalder dem "uunderbyggede" 

Hapag-Lloyd advarer kunder om at bookinger kan blive annulleret 

 

Norden-sag om falske logbøger overdraget til politiet

Foto: PR / Norden
Foto: PR / Norden
 

Søfartsstyrelsen overdrager sag om Nordens falske logbøger til politiet

 

Lauritzen ser operatørene sidde i en klimaklemme

Foto: PR/J. Lauritzen
Foto: PR/J. Lauritzen
 

Oldendorff mener IMO's nye CO2-måler skaber stor forvirring 

Lauritzen Bulkers: Operatører sidder i en klima-klemme 

 

Læs også:

Om Navigare Capital Partners, Monjasa-regnskab, fængselsstraf for kokainfund på MSC-skib

Navigare Capital Partners leder efter nye investorer til sin shippingfond 

Monjasa vil højere op på listen over verdens største bunkerselskaber

Kriseramte Prosafe skal betale 465 millioner norske kr til værft efter tabt retssag

Maskinmester får fængselsstraf for kokainfangst på MSC-skib 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs