ShippingWatch

DSV mangler 800.000 containere i Jens Bjørns forudsigelse om Panalpina-opkøb

Da DSV købte Panalpina erklærede topchef Jens Bjørn Andersen, at det samlede selskab ville fragte 3 mio. containere årligt, men sidste år lå fragtmængderne knap 1 mio. containere under forudsigelsen. Indtjening "vejer tungest," siger DSV-chef og giver flere årsager til forskellen i tallene.

"Vi kommer til at flytte tre millioner containere om året, og det glæder vi os til," sagde Jens Bjørn Andersen på opkøbsdagen 1. april 2019 til ShippingWatch. | Foto: DSV

CEO Jens Bjørn Andersen skød over mål, da han ved DSV's overtagelse af Panalpina gav sin forudsigelse for, hvor mange containere det fælles selskab skulle fragte til søs.

Meldingen lød dengang, at DSV Panalpina fremover skulle sende 3 mio. teu containere på søen årligt, men sådan er det ikke gået. Det seneste regnskab fra selskabet viser i stedet, at DSV Panalpina ramte 2,2 mio. teu i sit første fælles år.

At forskellen er endt i det niveau skyldes ikke mindst to helt forskellige måder, som de to selskaber opgjorde deres fragtmængder, inden handlen kom i hus.

Det er DSV først blevet bekendt med, efter Jens Bjørn Andersen på opkøbsdagen satte tal på forventningerne, lyder det fra Flemming Ole Nielsen, Executive Vice President hos DSV Panalpina, i en mail til ShippingWatch.

Panalpina anvendte imidlertid ikke de samme principper for at tælle volumen, som det var tilfældet hos DSV.

Flemming Ole Nielsen, Executive Vice President hos DSV Panalpina

"Panalpina anvendte imidlertid ikke de samme principper for at tælle volumen, som det var tilfældet hos DSV. Derfor udgjorde det egentlige udgangspunkt, hvor volumen er opgjort efter samme principper, i stedet ca. 2,5 mio. teu 2019," siger Flemming Ole Nielsen.

Han uddyber, at det oprindelige tal var baseret på rapporteringer fra de to selskaber, og at der var tale om "proforma volumen".

Nærmere bestemt betyder det, at én tyvefodscontainer (teu) hos Panalpina ikke i alle tilfælde har kunnet omregnes direkte til én tyvefodscontainer hos DSV.

Spørger man Mikkel Emil Jensen, analytiker hos Sydbank, er det tydeligt, at der er skudt forbi, men omvendt ser han ingen grund til store bekymringer.

"Voluminerne er vigtige for dem, men det afgørende er deres evne til at løfte bruttoresultat pr. fragtet enhed, og der har de været særdeles gode det seneste år både i luftfragt og søfragt. Omsætningen er der og pengene er kommet ind," siger han til ShippingWatch.

Det nye DSV skal fragte tre millioner containere om året 

Falder mere end markedet

Mens forskellige regnemetoder udgør en del af årsagen, er det dog ikke nok til at forklare hele det gab, der er fra 2,2 op til 3 mio. teu.

Over det seneste år har coronapandemien skabt udfordringer på verdensmarkedet, og for contrainertrafikken har det skabt et samlet fald i mængderne på 3-5 pct. i 2020, lyder estimatet fra DSV Panalpina.

Vi havde dermed et større fald end markedet, når man måler specifikt på volumen.

Flemming Ole Nielsen, Executive Vice President hos DSV Panalpina

Det betyder, at speditørerne over en bred kam, bl.a. hos konkurrenterne DHL Global Forwarding og Kuehne + Nagel, har oplevet faldende voluminer. Det gælder også DSV Panalpina, der tabte 12 pct. volumen på søen, hvis man ikke medregner de transportmængder, som er kommet til ved opkøbet.

"Vi havde dermed et større fald end markedet, når man måler specifikt på volumen. Det er dog ikke usædvanligt i et integrationsår, hvor vores organisation har været mere fokuseret på integrationsarbejdet og mindre fokuseret på at vinde ny forretning," siger Flemming Ole Nielsen.

Vil tage markedsandele i 2021

DSV Panalpina er desuden kendt for at have blikket rettet mod bundlinjen, og det betyder også, at selskabet under integrationen har droppet dele af Panalpinas forretning, som ikke har givet nok penge i kassen.

"I løbet af det første år valgte vi endvidere, at afvikle visse Panalpina aktiviteter med høj volumen men ringe lønsomhed," siger Flemming Ole Nielsen.

Den mentalitet var også medvirkende til, at DSV Panalpina allerede kort tid efter overtagelsen valgte at frasælge en bid af Panalpinas luftfartsforretning. Det var virksomhedsbenet Airflo, der flyver med letfordærvelige varer som blomster, der typisk er svært at hente god fortjeneste fra.

"Det er den absolutte bruttofortjeneste i DKK (eller CHF), der vejer tungest for os, og den har vi i høj grad været i stand til at holde fast i, mens vi har gennemført en hurtig og effektiv integration af Panalpina," siger Flemming Ole Nielsen.

"Derfor forventer vi også, at vi igen kan begynde at tage markedsandele i løbet af 2021," tilføjer han.

Det nye DSV skal fragte tre millioner containere om året

DSV forventer nye store sværdslag når opkøbssulten skal stilles igen

DSV Panalpina investerer milliarder i nyt 2025-mål 

DSV Panalpina vil være det tredjestørste logistikselskab i verden 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs