ShippingWatch

Kuehne + Nagel sætter flueben ved ti-årigt klimamål

Kuehne + Nagel er kommet i mål med flere klimaambitioner, der blev sat tilbage i 2010, skriver selskabet i sin bæredygtighedsrapport. Næste mål er CO2-neutralitet i 2030.

Foto: PR / Kuehne + Nagel

Logistikkoncernen Kuehne + Nagel kan nu sætteflueben ved en række klimamål, der blev sat tilbage i 2010, skriver selskabet i en meddelelse og den årlige bæredygtighedsrapport.

Her fremgår det, at CO2-udledningen er reduceret med 21 pct. pr. 100 kvadratmeter i Kuehne + Nagels egne faciliteter, hvilket kan dække over varehuse og kontorer. Målsætningen var en reduktion på 15 pct.

Elforbruget fra vedvarende energikilder er hævet til 18 pct. af det samlede forbrug, mens målsætningen lå på 10 pct. inden 2020.

Fragmængderne, der bliver flyttet på en mere miljørigtig måde ved hjælp af jernbane eller på vandet med lavere udledning, er hævet 6 pct. Målsætningen lød på 2 pct.

Dertil er mængden af skrald, der bliver genanvendt, hævet markant til 77 pct. Her lød målsætningen på 75 pct. inden 2020.

Tallene for udledning bruger som udgangspunkt 2010 som basis år og er blevet valideret af en ekstern tredjepart, skriver selskabet.

CO2-neutral i 2030

Kuehne + Nagel har planer om at være CO2-neutral i 2030, og det gælder også de services, der hentes fra rederier, luftfartselskaber og lastbiler.

"Med vores beslutning om at blive kulstofneutral i 2030 gennemgår vi lige nu vores fastsatte miljømål," skriver Kuehne + Nagel i rapporten.

Det betyder, at man bl.a. overvejer grønt brændstof til transport på landevejen og på søen. De nærmere mål bliver annonceret i løbet af 2020, skriver logistikselskabet.

Otte Schacht, der er chef for søfragt hos Kuehne + Nagel, har tidligere foralt til ShippingWatch, at han gerne så rederierne plante træer for at kompensere for deres udledning. Samme metode benytter Kuehne + Nagel selv.

"Kompensation for CO2-udledninger er et godt værktøj som en midlertidig løsning, som kan blive gjort i dag, og som ikke koster ret meget. Vi er startet med at forfølge dette aggressivt," sagde han sidste år.

DSV vil have rederier til at sænke udledning med nyt klimamål

Kuehne+Nagel står over for "store udfordringer" de næste måneder

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere