ShippingWatch

Blue Water: Kun en fjerdedel af fabriksansatte i Kina er tilbage

Kun en fjerdedel af arbejdsstyrken i Kina er tilbage på fabrikkerne efter udbruddet af coronavirus, siger driftsdirektør for Blue Water Shipping til Børsen. Raterne på luftfragt til Kina er steget væsentligt, vurderer NTG over for avisen.

Foto: PR/Blue Water Shipping

Selvom det kinesiske nytår er overstået, er det kun en fjerdedel af den kinesiske arbejdsstyrke, der er tilbage på fabrikkerne som en konsekvens af udbruddet af coronavirus, vurderer Blue Water Shipping over for Børsen.

"Nu begynder det at blive alvorligt, for der kommer til at blive mangel på forårsvarer som møbler og tøj. Vi er ovre det kinesiske nytår og den forlængede ferie, men det er kun ca. 25 pct. af arbejdsstyrken, der er tilbage på fabrikkerne," siger driftsdirektør Dan Nissen til Børsen.

Over for avisen fortæller et andet logistikselskab, NTG, at transportraterne for luftfragt til Kina lige nu ligger ca. fire gange højere end normalt på grund af et begrænset antal afgange og pladser. Raterne ud af Kina er dog ikke steget endnu ifølge NTG.

Udbruddet af coronavirus er i den seneste tid begyndt at få konsekvenser for shippingindustrien.

Fredag vurderede DSV Panalpina over for Berlingske, at udbruddet af coronavirus og manglende aktivitet i Kina havde aflyst ca. 60 pct. af al skibsfragt mellem Asien og Nordeuropa den forgangne uge.

Også Maersks finansielle forventninger til 2020 er præget af den usikkerhed, som virusudbruddet har givet.

Maersk er netop det containerrederi blandt Europas tre største spillere, som er hårdest ramt af coronavirus, lød det fra Moody's mandag. Men også CMA CGM og Hapag-Lloyd er mærket af udbruddet ifølge kreditvurderingsbureauet.

Coronavirus gav dansk aktieindeks det største fald siden 2016 

Moody's: Corona rammer Maersk hårdest af de store rederier 

Shipping er kommet overraskende svært fra start i 2020 

Mere fra ShippingWatch

Søren Skou forventer at investere op mod 4,5 mia dollar årligt

Maersk har sat nyt mål for den investerede kapital frem mod 2025, hvor selskabet forventer at kunne hente over 12 pct. i afkast. I den forbindelse forventer selskabet at investere i omegnen af 4,5 mia. dollar årligt, siger CEO Søren Skou til Ritzau Finans.

Græsk skibsejer ser ind i de højeste rater i årevis

Skibsejeren Danaos Corporation er ligesom containerrederierne begunstiget af en aktuel opturen med høje rater og efterspørgsel. Raterne på at leje skibe er steget til niveauer, der ikke er set i mindst ti år, lyder det fra topchef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs