ShippingWatch

DSV-top varsler afskedigelser som led i Panalpina-køb

Ligesom ved opkøbet af amerikanske UTi ventes indlemmelsen af Panalpina også at medføre afskedigelser, fortæller CFO Jens Lund til ShippingWatch. DSV-ledelsen kan nu se frem til et par års arbejde med at indlemme det schweiziske milliardopkøb.

Jens Lund, CFO i DSV. | Foto: /Ritzau Scanpix/Asger Ladefoged/

Det bliver ikke uden fyringer, når danske DSV endeligt begynder arbejdet med at indlemme Panalpina.

Ligesom det har været tilfældet ved tidligere store opkøb som amerikanske UTi Worldwide, ser den danske koncern nemlig flere dobbeltfunktioner ved at lægge to virksomheder sammen. Det kommer derfor til at betyde afskedigelser i den kommende integrationsproces.

Typisk ser vi, når der er gået et par år, at vi er flere mennesker, end vi er i dag. Det forventer vi også ske ved Panalpina.

Jens Lund, CFO, DSV

Sådan lyder udmeldingen fra CFO Jens Lund over for ShippingWatch, efter at DSV mandag morgen har gennemført sit længe ventede opkøb af Panalpina, som man i årevis har haft i kikkerten. CFO'en pointerer dog også i samme ombæring, at DSV venter, at opkøbet totalt set kan øge medarbejderstaben i fremtiden.

"Selvfølgelig vil det være sådan, at der skal ske en reduktion. Det ligger i sagens natur," siger Jens Lund til ShippingWatch.

Han har på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at sætte et konkret tal på, hvor mange DSV venter at skulle afskedige. Til november forventer selskabet at præsentere en mere konkret plan for integrationen af det schweiziske opkøb.

"Der vil være en række funktioner, som overlapper, og så er der også en række stordriftsfordele, som kommer ud af det, som er det samme som ved tidligere transaktioner," siger Jens Lund.

Kan øge medarbejderstab i fremtiden

Afskedigelserne til trods ser Jens Lund dog samlet set muligheder for, at at DSV i fremtiden kan lægge yderligere til på medarbejdersiden som følge af opkøbet.

"Det har vi set ved alle tidligere transaktioner, at vi har gjort. Så der har vi da en forventning om, at det bliver det samme her," siger Jens Lund.

CFO'en har tidligere fortalt til ShippingWatch, at DSV formåede at ansætte et tilsvarende antal ansatte i andre funktioner, end man måtte afskedige som led i overtagelsen af UTi.

DSV skifter 3000 medarbejdere ud og vil ansætte flere 

"Sagens kerne er jo, at vi var 45.000, da vi blev lagt sammen med UTi. I dag er vi 47.500," siger Jens Lund og fortsætter:

"Man er nødt til at få en forretning lagt sammen og få den tilpasset, og så kan man så skabe den vækst, der kan give fremdrift og skabe job bagefter. Det er klart, at det godt kan være sat sammen på en anden måde. Men typisk ser vi, når der er gået et par år, at vi er flere mennesker, end vi er i dag. Det forventer vi også vil ske ved Panalpina."

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Sammenlægningen af Panalpina og DSV skaber i første omgang en logistikkoncern på 60.000 ansatte i 90 lande.

Hvor at DSV ved udgangen af første halvår havde i alt 47.552 fuldtidsansatte, så har Panalpina inden sammenlægningen omkring 14.500 medarbejdere fordelt på 70 lande.

Venter årlige millardsynergier

Med opkøbet af Panalpina forventer DSV at se årlige omkostningssynergier på ca. 2,2 mia. kr., lød udmeldingen mandag morgen. Synergierne ventes at få fuld effekt i 2022 og vil komme fra en sammenlægning af operation, logistikfaciliteter, administration og it-infrastruktur.

DSV lukker Panalpina-køb: Venter årlige synergier på over 2 milliarder kroner 

Tallet er ifølge Jens Lund baseret på de erfaringer, DSV har fra tidligere opkøb.

"Nu har vi fået nøglerne til virksomheden. Vi skal så ind og kigge og til november har vi arbejdet meget mere ned i substansen og kan fortælle endnu mere om, hvordan og hvorledes det så skal ske," siger Jens Lund.

Omkostningssynergierne, som DSV venter at kunne hente fra opkøbet, kommer ikke bag på Casper Blom, der er aktieanaytiker hos ABG Sundal Collier.

"Det virker meget på linje med forventningerne," siger Casper Blom til ShippingWatch og uddyber, at forventningerne på forhånd lå på mellem 2 og 2,5 mia. kr. i årlige omkostningssynergier.

I første omgang ser DSV dog, at synergierne får en "begrænset effekt" i 2019, skriver Ritzau Finans.

Tager typisk to til tre år

DSV-ledelsen kan nu se frem til et par års arbejde med at indlemme den schweiziske virksomhed i sin forretning.

Uden at sætte konkret årstal på for, hvornår den opgave ventes færdiggjort, henviser Jens Lund netop til manøvren med at integrere amerikanske UTi som et indikation på tidshorisonten.

"Det plejer at tage to-tre år at komme igennem sådan en transaktion og integration. Nu har vi ikke meldt noget konkret ud, men mon ikke det kommer til at ligge i det samme leje," siger CFO'en, der samtidig peger på, at Panalpina er et større selskab.

Det bliver ikke sådan, at vi skal til at lave om i den måde, vi driver virksomhed på,

Jens Lund om at Ernst Göhner Fonden nu bliver storaktionær i DSV.

"Vi skal selvfølgelig forstå den kompleksitet, der er i Panalpina. Det er et større firma, og de er dygtigere. Har måske flere specialiserede løsninger for kunderne. Og så skal vi lige finde ud af at få det håndteret, og før man har lavet nogle detaljerede planer, ved man ikke helt præcist hvordan og hvorledes, det skal ske."

Ny storaktionær

Op til mandagens længe ventede gennemførsel af milliardopkøbet har den nye ejerstruktur i det samlede selskab også trukket noget af opmærksomheden.

I en analyse har Transport Intelligence peget på, at en udfordring for DSV netop kan blive, hvordan den nye ejerstruktur vil se ud og blive forvaltet. Hvor DSV normalt arbejder med et såkaldt "clean cut" i sine overtagelser, bliver Panalpinas tidligere hovedejer Ernst Göhner Fonden nu storaktionær i DSV.

Det var netop Ernst Göhner Fonden, som i forbindelse med handlen gjorde klart udtryk for, at de ikke ønskede at sælge til DSV. I sidste ende, og først da DSV havde hævet prisen og gjort flere indrømmelser, endte fonden alligevel med at acceptere et salg.

Over for ShippingWatch betegner Jens Lund dog ikke den nye ejerstruktur som noget problem for integrationen af Panalpina.

"Vi ser et interessesammenfald, så det bliver ikke sådan, at vi skal til at lave om i den måde, vi driver virksomhed på," siger Jens Lund og uddyber: 

"Jeg tror, at det kommer til at fungere helt fint og udramatisk. Ved de samtaler, vi har haft med dem, har de samme ideer om at drive virksomhed, som vi har."

Samlet set ender DSV med at lægge 37 mia. kr. på bordet for Panalpina. Overtagelsen af Panalpina betyder i øvrigt, at DSV har udskudt sit regnskab for tredje kvartal til 1. november.

DSV's overtagelse af Panalpina indeholder to centrale udfordringer 

Trusler fra digitalisering sænker topchefers tro på vækst

DSV afblæser frygt for handelskrig: Højere told betyder intet for os 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs