ShippingWatch

Kontainers afviser venture-millioner: "Vi får tilbud fra kapitalfonde næsten hver dag"

Softwarevirksomheden Kontainers vil være speditørernes værn mod digitale disruptors som Flexport, og den taktik ser ud til at virke. Venturekapital er der ikke brug for i "opstartsvirksomheden", som regner med over en million bookinger næste år.

Foto: PR / Kontainers

Kontainers har placeret sig på de etablerede spilleres side i den digitale omstilling, som lige nu foregår i speditionssektoren.

Hvor velpolstrede digitale disruptors som Flexport vil tage markedsandele med smart teknologi, sælger Kontainers istedet it-løsninger til de traditionelle speditører, som er eksperter på fragt men måske halter efter på bookingsystemer i cyberspace.

Modsat selskaber som Flexport, Freighthub og Renesa, der hver især har rejst over 100 mio. dollar, skal Kontainers derfor ikke ud og åbne kontorer i en række lande for at tage kunder fra konkurrenterne.

Af samme årsag lever Kontainers i dag af sin egen omsætning og de tre millioner dollar, ejerne og en enkelt investor lagde på bordet ved opstarten for fem år siden.

Udefrakommende kapital siger topchefen nej tak til.

Hvis du rejser penge for hurtigt, dræber det forretningen

Graham Parker, CEO og medstifter i Kontainers

"Vi er gået en meget anderledes vej end vores konkurrenter. Nogen siger faktisk, at vi er det eneste kendte brand i bølgen af nye fragt-tech selskaber med global gennemslagskraft, som har gjort det uden ti millioner dollar eller mere i kapital," siger Kontainers CEO Graham Parker til ShippingWatch.

Han peger på, at opstartsvirksomheder inden for tech-fragt i snit rejser omkring 25 mio. dollar.

Den liste er toppet af Flexport, som har rejst 1,3 mia. dollar.

For meget kapital "dræber" forretningen

At Kontainers med bedre økonomisk polstring kunne være kommet hurtigere ud over rampen afviser topchefen ikke.

Når Kontainers alligevel er gået den "hårde vej" og har bygget forretningen op med egne midler skyldes det ifølge Graham Parker, at for mange penge ikke nødvendigvis er en god ting.

"Når du er i et helt nyt område, som moderne fragt-teknologi er, bliver du nødt til at være forsigtig med at rejse penge, for industrier som fragt vil være langsomme til at gå fuldt ud online. Det betyder, at hvis du rejser penge for hurtigt, dræber det forretningen," siger Graham Parker til ShippingWatch og tilføjer:

"Og hvis du rejser penge, er du også nødt til at finde investorer, som forstår dette og har en horisont på flere årtier frem for få år, som er tifældet for de fleste, der investerer på de tidlige stadier."

Kontainers-chefen understreger samtidig, at det på ingen måde er fordi tilbuddene fra venturefondene udebliver.

"Vi får tilbud fra kapitalfonde næsten hver dag, som siger 'I har taget nærmest ingenting ind sammenlignet med andre' og tilbyder os ti millioner dollar eller lignende for at accellerere. Det sker måske tyve gange om måneden."

Over 1 mio. bookinger næste år

Strategien om at udstyre de etablerede logistikselskaber med teknologi frem for at bruge teknologien til at tage deres kunder har ifølge Graham Parker også båret frugt på salgskontoen.

Store selskaber som Maersk og Toll Group bruger allerede Kontainers Enterprise-produkt, der sidste år udmøntede sig i en kvart million bookinger. I år regner Kontainers med at få 600.000 bookinger ind fra de største kunder, og næste år er ambitionerne noget større.

"Vi vil nå en million bookinger fra vores enterprise-kunder næste år," vurderer Graham Parker og peger desuden på et produkt til mellemstore speditører, som står til at hive 100.000 bookinger ind i år.

Kontainers forventer desuden at føje en af verdens ti største speditører og en af de ti største rederier til kundelisten i september. Lige nu afviser selskabet dog at give detaljer om, hvem det kunne være.

Har en million små speditører i kikkerten

Senest har Kontainers lanceret et produkt til mindre speditører, som gratis kan oprette deres egen side med fragtpriser, bookingsystem og fakturering.

Et marked, som ifølge Graham Parker lyder på én million potentielle kunder.

Vi tror, der en mulighed for mange milliarder dollar inden for det her område, vi er de første i markedet, og vi er meget optimistiske

Graham Parker, CEO og medstifter i Kontainers

"Med vores nye produkt kan du gå ind på vores hjemmeside, uploade dit logo, vælge en farveskabelon og smide dine rater op, og så er du en digital speditør på 90 sekunder," siger Graham Parker og fortsætter:

"Vi tror, der en er mulighed for mange milliarder dollar inden for det her område, vi er de første i markedet, og vi er meget optimistiske. Vores mål er at nå 50.000 til 100.000 inden for tre år, men fra et teknologisk synspunkt kunne vi i princippet håndtere en million brugere lige nu."

I stedet for en månedlig betaling lægger logistikvirksomhederne 10 dollar på bordet per booking med faldende rater ved flere ordrer, og Kontainers estimerer, at en typisk speditør vil spare omkring 50 dollar pr. container på drifts- og salgssiden med systemet.

Samtidig får kunderne ifølge Graham Parker en bedre oplevelse, når de løbende kan tjekke deres booking og styre deres ordrer via telefon eller computer.

Vil en logistikvirksomhed udvikle de samme funktioner selv, vil det ifølge Kontainers egne beregninger koste omkring 1 mio. dollars til at betale løn til en håndfuld programmører og en manager i et halvt eller helt år.

Digital speditør skal sætte turbo på Maersks digitale revolution

Logistikselskaber har rykket sig marginalt på digitalisering

Flexport melder sig ud af speditørernes opkøbsjagt

Flexport får tilført 1 milliard dollars af investorer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere