ShippingWatch

K-politiker: Offshoresektoren skal uddanne navigatører

Navigatørstuderende skal også derud, hvor de bliver mest efterspurgt, nemlig i offshore, der skriger på danske navigatører, lyder det fra Konservative. Men som reglerne er i dag, må offshore-rederierne ikke tage navigatørstuderende ind.

Foto: Søfartens Ledere

Et af de største arbejdsmarkeder for danske navigatører er offshore i Nordsøen. Men på grund af bestemmelser i reglerne om sejltid under uddannelsen af navigatører kan offshorebranchen ikke uddanne navigatører. Det kan man lave om på, siger vikarierende folketingsmedlem for Konservative, Anders Retz Johansson, der som eksempel på mulighederne i offshorebranchen nævner vindmarkedet.

"Offshore vind er et voksende marked, der efterspørger danske navigatører, men de må ikke indgå uddannelsesaftaler med studerende, fordi de ikke lever op til kravet om, at man som navigatør skal have sejlet langfart," siger Anders Retz Johansson.

Han peger på, at en mere fleksibel uddannelsesordning kan løse problemet. I dag kræves der en periode med langfart, og fordi et rederi på professionsbachelor-uddannelsen skal dække den samlede praktik på et år og tre måneders sejltid, kan et offshorerederi, der sejler i Nordsøen, ikke tilbyde den fulde sejltid til studerende, selvom de måtte have lyst.

Navigatører: Rederierne kvæler langsomt den blå klynge 

"Hvis man åbnede for en mere fleksibel uddannelsesordning, hvor sejltiden kunne deles op i flere moduler, som rederierne kunne byde ind på ét af gangen, kunne man få offshorerederierne ind som praktiksted," siger han.

Dermed kunne en del af praktikken foregå i Nordsøen, der går for at være kystnær i uddannelsesøjemed, og en anden del på de traditionelle praktikpladser i langfart på for eksempel containerskibe i fart mellem Asien og Europa.

Uddannelsesstederne skal ifølge Anders Retz Johansson derefter stå for koordineringen af praktikken, så den studerende ikke mærker nogen forskel, og så rederne kan byde ind med kortere og mere fleksible praktikperioder.

Grunduddannelse skal have flere pladser

Der er ingen tvivl om navigatørmanglen, erklærer Anders Retz Johansson, der har "en opfattelse af, at der er flere, der er interessede i uddannelsen som skibsfører på professionsbachelorniveau, end der er pladser til". Han er parat til at finde finansiering til flere studiepladser til navigatører, især på professionsbacheloruddannelsen i Svendborg.

Her har ShippingWatch erfaret, at der til januar forventes at dimittere otte navigatører og 48 maskinmestre. Et øjebliksbillede, der stemmer overens med det seneste halvårlige optag for navigatører på uddannelsen, hvor 19 navigatører kom ind på skolen med en rederiaftale om praktik i ryggen.

Politikere overvejer krav til redere om flere navigatører 

Derfor vil Anders Retz Johansson også øge optaget på professionsbacheloruddannelsen.

"Du kan jo ikke bare øge antallet af praktikpladser, uden også at øge optaget på grunduddannelsen. Hvis vi skal finde finansiering, må vi finde de midler på finansloven," siger han.

Mangel på navigatører

At der er mangel på navigatører, betvivler Anders Retz Johansson ikke.

"Vi har set en Cowi-rapport, der konkluderer, at der bliver mangel på navigatører, og det var også det klare indtryk, jeg fik efter en høring i Folketinget før jul, hvor blandt andet en ekspert fra CBS italesatte fænomenet," siger han.

Høringen var arrangeret af Søfartens Ledere, der organiserer navigatører i Danmark. Det er også dem, der har rejst problemstillingen med manglende uddannelsespladser til navigatører.

Den bakkes op af en dugfrisk pressemeddelelse fra Marstal Navigationsskole, der netop har optaget 37 studerende til navigatøruddannelser på første semester.

"Det er rigtig mange år siden, vi har haft et så stort optag på første semester, og vi kan ikke presse flere ind i klassen. Skulle vi optage flere, ville det være nødvendigt at dele klassen i to," siger rektor Jens Naldal i pressemeddelelsen

"Vi ser det som et bevis på, at der i erhvervet er et behov for uddannelse af flere navigatører. Vi ser samtidig, at vi allerede på nuværende tidspunkt har væsentligt flere tilmeldinger til efterårssemestret, end vi normalt har midt i januar. Alt i alt ser vi det som en meget positiv udvikling, der er med til at vise, at der er et behov for at uddanne flere navigatører. Flere af vores nye studerende er allerede stillet job i udsigt efter endt uddannelse," siger han.

Det skal dog tilføjes, at Marstal Navigationsskole uddanner efter en anden uddannelsesordning, hvor folk i overvejende grad har været ude at sejle som eksempelvis skibsassistent på forhånd, i modsætning til de officersstuderende på professionsbachelor-sporet i Svendborg, der skal optjene sejltid under uddannelse.

Navigatører: Rederierne kvæler langsomt den blå klynge 

Politikere overvejer krav til redere om flere navigatører 

Maskinmestrene: Lav ledighed, høj løn og alt for få studiepladser 

Navigatører henter toplønninger i offshore-industrien  

Mere fra ShippingWatch

Tradelens håber snart at få store Maersk-rivaler endeligt ombord

Hapag-Lloyd og ONE glimrer ved deres fravær på den digitale platform Tradelens, selvom de for to år siden meddelte, at de ville gå med. "Vi er håbefulde om, at de meget snart vil tilslutte sig," siger Tradelens-chef Mike White. Hapag-Lloyd venter at træffe en endelig beslutning inden længe.

Scandlines henter ny topchef fra bryggeri

Scandlines skifter ud på topchefsposten. Efter mere end ti år i spidsen for rederiet stopper Søren Poulsgaard Jensen som adm. direktør. Afløseren er hentet i Royal Unibrew.

Maersk-satsningen Tradelens har taget hul på kinesisk udrulning

Maersk og IBM's digitale satsning Tradelens har allieret sig med statsejet kinesisk selskab om en udrulning i Kina for at få kinesiske importører og eksportører ombord. Kina er et kritisk marked for platformen, som der fra Esplanaden ventes klar vækst fra i år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs