ShippingWatch

Maersk Broker og Lightship lægger partnerskab i graven

Stort anlagt partnerskab i tørlast opgives, da Lightship Chartering og Maersk Broker ikke har kunnet blive enige om vilkårene for LMB Bulk Chartering. Det bekræfter Morten Have (foto), bestyrelsesformand i Lightship Chartering, over for ShippingWatch.

Det planlagte joint venture mellem Lightship Chartering og Maersk Broker sendes nu i graven. Det bekræfter Morten Have, bestyrelsesformand i Lightship Chartering, over for ShippingWatch.

"Jeg kan bekræfte, at vi ikke var i stand til at færdiggøre vores letter of intent, men at vi fortsætter et tæt samarbejde fremadrettet," skriver Morten Have i en sms til ShippingWatch.

Torsdag aften oplyste Lightships CEO Frank Mortensen til Tradewinds, at planerne var droppet.

I december sidste år dannede Lightship Chartering sammen med Maersk Broker et joint venture om at lægge deres charteraktiviteter på tørlast sammen i et nyt selskab med navnet LMB Bulk Chartering, som Morten Have, skulle stå i spidsen for.

I en mail til ShippingWatch skriver Anders Hald, CEO i Maersk Broker, torsdag aften:

"Vi havde et LOI (letter of intent, red.) omkring en fælles trading platform på tørlastbefragtning, som nu er sat på hold. Vi fortsætter det fine samarbejde mellem Lightship og Maersk Broker fremadrettet med fokus på vore respektive kunder, og hvorledes vi bedst kan kontribuere til deres forretning."

For bare en måned siden var forventningerne til selskabet ganske anderledes, hvor Anders Hald i forbindelse med Maersk Brokers regnskab satte ord på det nye samarbejde og arbejdet med det. Han lagde dog ikke skjul på, at det lave tørlastmarked gav nogle udfordringer, men at synergierne med samarbejdet både geografisk og forretningsmæssigt så fornuftige ud:

"Det er en relativt stor organisation, når vi ser på joint venturet på et samlet hele. Det er yderst vigtigt for os, at vi får lavet det således, at vi virkelig får brugt synergierne mellem organisationerne. Det fokuserer vi ressourcerne på lige nu," sagde han i slutningen af maj til ShippingWatch.

Også Morten Have fra Lightship så frem mod at få det nye selskab helt på plads, hvor strukturen ifølge ham var den sidste brik i arbejdet. Fusionen skulle gøre Lightship førende i de segmenter, de allerede er i, og udvikle Panamax, forklarede han.

Atlanten og Stillehavet

Baggrunden for at lægge de to selskabers charteraktiviteter på tørlast sammen bundede i Maersk Brokers og Lightships forskellige geografiske fokus. Sammen ville man blive stærkere, lød ræssonnementet. Lightship Charterings fokus og styrke er Atlanten, mens Stillehavet og Asien er styrken for Maersk Broker på tørlast. Den sammenhæng blev der også lagt vægt på i pressemeddelelsen, som LMB Chartering sendte ud d. 11. december 2014, to dage efter den endelige aftale var faldet på plads.

"Maersk Broker er markedsførende på container og tank, og nu vil vi sammen forsøge at blive markedsførende inden for tørlast. Her er vi gode til spotforretning, tonnage procurement det vil sige køb og salg af skibe, og på segmenterne Supramax og Handysize. Vores fokus vil derfor være at blive større på Panamax og Capesize, og der vil vi gå ud og kigge efter at ekspandere i form af at hente nye bemanding på kort sigt og på længere sigt formentlig at foretage opkøb," sagde Morten Have, bestyrelsesformand i Lightship Chartering, til ShippingWatch i december 2014.

Morten Have delte direktørposten med Claes Devantier fra Maersk Broker i det nye LMB Bulk Chartering. LMB Bulk Chartering ville have haft kontorer i 12 lande på globalt plan med 80 ansatte. Halvdelen skulle efter planen komme fra Lightship Chartering og den anden halvdel fra Maersk Broker.

Maersk Broker i markant fremgang i 2014

Maersk Broker går sammen med Lightship på tørlast 

Maersk Broker går sammen med Lightship på tørlast 

Mere fra ShippingWatch

ECSA's nye generalsekretær balancerer på en knivsæg

ECSA’s nyudnævnte generalsekretær, Sotiris Raptis, har overtaget en organisation beskyldt af sine egne medlemmer for at være usynlig. I et interview med ShippingWatch fortæller Raptis, hvordan han vil ændre det billede.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs