ShippingWatch

Bimco: Banker sætter igen den rigtige pris på risiko

Rederiernes forhold og forbindelser til bankerne er blevet langt mere intensivt over de seneste fem år, og nu skal risikoen vurderes, siger Bimco-analytiker.

Shipping er en kapitalintensiv branche, som altid primært har været finansieret af banker. Det har fungeret relativt godt, men de enkelte rederiers forbindelse til bankerne er blevet langt mere intensivt de sidste fem år, og nu sættes der den rigtige pris på selskabernes risiko.

Det vurderer Peter Sand, chefanalytiker hos den danske afdeling af Baltic and International Maritime Council (Bimco), mandag over for Ritzau Finans.

Analytikeren har set en tendens til, at de bedste shippingselskaber nu får de mest attraktive finansieringsvilkår. Det betyder også, at de selskaber, der er presset af den ene eller anden grund, også bliver tillagt en større risiko af bankerne, end de gjorde for 5-6 år siden, hvor risikopræmien stort set var den samme, uanset hvordan man så på selskabet.

"Det er klart, at når skibsbranchen oplevede en næsten ratemæssig sammensmeltning over seks uger tilbage i 2008, så betyder det også noget for indtjeningspotentialet og i det hele taget den fundamentale indtjening, der har været i branchen. Det har selvfølgelig presset nogle af de her låneaftaler hele vejen igennem," lyder det fra Peter Sand.

Ikke bare shippingselskaberne internt men så afgjort også bankerne, er ifølge Peter Sand begyndt at kigge meget på, hvad det er for nogle modparter, der indgår i de enkelte handler, og om de for eksempel evner at leve op til deres forpligtelser.

"Du kan sige, at jo længere kontrakterne er, jo mere forpligter du også modparten til at skulle betale. Hvis der bliver indgået en længere kontrakt, så skal der også være en stærkere finansiering i den anden ende. Hvis modparten derimod er knap så stærkt, så kan man heller ikke lave de lange aftaler - i hvert fald ikke med den sikkerhed, som nogle banker måske gerne vil have," pointerer Peter Sand.

Som en fodnote nævner Bimco-analytikeren, at flere danske selskaber udsteder obligationer, og at prisen på dem giver et præcist udtryk for, hvilken risikoprofil markedet pålægger de enkelte selskaber.

Bimco: Væksten fordampede i sommervarmen

Nordea: Shippingkrisen nærmer sig en ende

Martin Stopford: Fortsat risiko for shippingkrise  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs