ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Maersk leverede endnu et rekordresultat og udvidede på samme tid sin luftfragtsforretning. Dan-Bunkering sagen blev suspenderet i godt og vel et døgn, og CMA CGM købte en af USA's største havneterminaler, som selskabet solgte for blot fire år siden.

Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Søren Skou lægger op til at hæve Maersks klimamål

Maersk og topchef Søren Skou "vil bestemt ikke afvise", at rederiet snart præsenterer mere ambitiøse klimamål. Det sker efter, at rederiet i 2018 satte sig for at blive klimaneutral i 2050. Klima- og shippingforsker opfordrer Maersk og branchen til at fremskynde sit arbejde på klimafronten.

Søren Skou lægger op til at hæve Maersks klimamål 

Maersk ekspanderer i luftfragt efter rekordresultat for tredje kvartal

Skou kan ikke sige hvornår Maersks skibe kommer frem til tiden 

Maersks logistikforretning går mere frem end ventet 

Ordfører efterlyser tungere beskatning af rederier som Maersk

Maersk og konkurrenterne står til spektakulær optur i tredje kvartal

Maersk vil fortsat gerne sælge Maersk Supply Service

Kaotisk fragtmarked bag Maersk-ekspansion i luften 

I et døgn var Dan-Bunkering sagen suspenderet

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

De tre forsvarsadvokater i sagen om Dan-Bunkering hævdede, at en domsmand med lang militærkarriere bag sig var inhabil og henviste bl.a. til hans trøje med NASA-logo. Men Bagmandspolitiet var uenig, og det var retsformanden også.

Dan Bunkering sag ruller videre efter domsmand blev anklaget for at være inhabil 

Dan-Bunkering retssag suspenderet pga. mulig inhabilitet  

Central mail fra kaptajn er forsvundet i Dan-Bunkering sagen

Jurachef advarede Dan-Bunkering mod at sælge jetbrændstof til russisk kunde 

Finanschef kalder kontrol af russisk handel med brændstof irrelevant

Hvorfor betaler CMA CGM så meget for en havn man solgte for kun fire år siden?

Foto: PR / CMA CGM
Foto: PR / CMA CGM

Containerrederiernes jagt på aktiver inden for havne og logistik har nået nye højder, efter CMA CGM vil lægge milliarder på bordet for terminal, man solgte for 820 mio. dollar i 2017. Det er der flere grunde til, og der er sikkert flere lignende aftaler på vej, vurderer shippinganalytiker.

Hvorfor betaler CMA CGM så meget for en havn man solgte for kun fire år siden? 

CMA CGM køber en af USA's største havneterminaler 

Sohmen-Pao anbefaler CO2-skat for skibsfarten på få dollar

Foto: PR-foto BW Group
Foto: PR-foto BW Group

BW Groups formand Andreas Sohmen-Pao mener, at en CO2-skat på 150 dollar, som bl.a. Maersks CEO Søren Skou har foreslået, er et "langsigtet mål." ShippingWatch har interviewet ham om vejen mod dekarbonisering af skibsfarten.

IMOs inkompetence har skabt et tomrum som andre nu er ved at fylde ud

Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO

Der er ikke sket meget. Nogle siger reelt ingenting, siden det skarpt kritiserede møde i IMOs miljøkomite MEPC i juni og indtil nu, hvor MEPC igen skal diskutere dekarbonisering. ShippingWatch giver et overblik over, hvor de vigtigste initiativer foregår lige nu.

IMOs inkompetence har skabt et tomrum som andre nu er ved at fylde ud 

Læs også:

Bagmandspolitiet overtager skrotsag om supply-skib i Alang

Maersk indfører vaccinekrav for sine kontoransatte

René Kofod-Olsen håber besætningskrisen bliver en lærestreg for industrien

Mette Frederiksen presser på for klimaneutral shipping i 2050

Kunder lægger pres på Maersk: Vil have grøn søfragt i 2040

Langt fra alle kunder får adgang til grønne containerskibe i 2040 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs