ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Foto: PR / HMM

Tre containerredere hilser storkunders krav velkommen: "2040 skræmmer os ikke"

Sydkoreanske HMM og de europæiske redere Hapag-Lloyd og Maersk erklærer sig parate til udfordringen fra blandt andre Amazon og Ikea om at omstille deres flåde til ren energi inden 2040. Det er dog svært at lægge sig fast på ét brændstof for nuværende, noterer HMM.

Tre containerredere hilser storkunders krav velkommen: "2040 skræmmer os ikke" 

Amazon, Ikea og Unilever gør fælles front: Vil have nuludlednings-søfragt i 2040  

Ikea-chef for bæredygtighed: Grønne løsninger må ikke koste mere 

Høje containerater kan true afskibere på livet

Foto: Patrick T. Fallon/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Patrick T. Fallon/AFP/Ritzau Scanpix
 

De ekstreme priser på containerfragt kan føre til konkurser blandt selskaber, der ikke er sikret faste transportaftaler, vurderer shippinganalytiker Lars Jensen over for ShippingWatch. Især mindre modevirksomheder er presset ifølge erhvervsorganisation.

Ekstreme containerpriser kan sende afskibere ud i konkurs 

Forskellen mellem spotrater og faste kontrakter kan løbe op i 20.000 dollar 

Investorerne er begyndt at hente gevinsterne hjem på ekstremt containermarked 

Hvad skal produkttankrederne leve af hvis alle byer gør som New York?

Foto: PR / Torm
Foto: PR / Torm
 

Lige nu balancerer produkttankmarkedet på en knivsæg, og rederierne håber på en kold vinter, hvor manglen på gas og kul kan give en voldsom efterspørgsel efter raffinerede olieprodukter. Men branchen ser også hen mod et 2030, der kan blive en alvorlig game changer.

Hvad skal produkttankrederne leve af hvis alle byer gør som New York? 

Torm-topchef om usædvanligt tankmarked: "Ikke en bæredygtig new normal" 

Tankrater skyder i vejret men ændrer ikke på rederiers indtjening 

DNB advarer bankerne mod at gentage en stor fejl under shippingopsvinget

Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120
Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120
 

Shippingbankerne har før begået en klassisk fejl under et opsving i markedet og dermed fået den kommende nedtur til at accellerere. I et interview med ShippingWatch advarer den store maritime bank DNB mod en gentagelse.

DNB advarer bankerne mod at gentage en stor fejl under shippingopsvinget 

Læs også:

Kuehne+Nagel mere end fordobler bundlinjen i tredje kvartal 

Leje af skibe er langtfra et ukendt fænomen for Coca-Cola

Seaspans kunder har bestilt 70 skibe der alle skal sejle på fossile brændstoffer

Monjasa skifter ud på formandsposten

Mere fra ShippingWatch

Noreco skifter CEO: "Vi har underpræsteret væsentligt"

Det norske olieselskab har hverken leveret tilfredsstillende i forhold til sin omstillingsstrategi eller investorerne, lyder det fra bestyrelsesformand Riulf Rustad. Det sker i forbindelse med, at selskabets topchef, David B. Cook, mandag er trådt tilbage.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs