ShippingWatch

Sidste uges bedste artikler på ShippingWatch

J. Lauritzen vil etablere fælles bunkerselskab med DFDS, bekræftede de to rederier over for ShippingWatch. Norsk tørlastprofil betegnede stærkt marked som "et lille eventyr", NGO'er lagde pres på Ikea, mens europæiske redere lå i strid om ansvaret for CO2-kvoter.

Foto: PR-FOTO

DFDS og J. Lauritzen stifter fælles bunkerselskab

De to danske rederier DFDS og J. Lauritzen går sammen om at stifte et fælles bunkerselskab ved navn Deal Energy A/S.

Etableringen af et formelt samarbejde i det nye selskab kommer efter en årrække, hvor DFDS og J. Lauritzen i periode har arbejdet sammen om indkøb af brændstof til deres flåder.

DFDS og J. Lauritzen stifter fælles bunkerselskab  

 

Norsk tørlastprofil om historisk stærkt marked: "Et lille eventyr"

Foto: Star Bulk
Foto: Star Bulk

Det går stærkt i alle tørlastsegmenter for tiden, og det ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Faktisk går det så godt, at det er svært at finde noget at klage over i en industri, der ellers har gennemgået adskillige svære tider.

Men selvom der er god grund til at smile for tørlastrederierne, har markedet opført sig lidt anderledes og mere overraskende end normalt. Det fortæller Herman Billung, General Manager Norway i Star Bulk, til ShippingWatch.

Norsk tørlastprofil om historisk stærkt marked: "Et lille eventyr" 

Billung om nedtur under corona: "Det var forbandet ubehageligt. Slet ikke morsomt"

 

NGO'er vil presse Ikea til at satse på bæredygtig shipping

Foto: Klaus-Dietmar Gabbert/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Klaus-Dietmar Gabbert/AP/Ritzau Scanpix

To internationale NGO'er forsøger at sætte forbrugerpolitiske tommelskruer på Ikea for at få den svenske møbelgigant til at satse på bæredygtige brændstoffer til sine omfattende transporter med skib.

Under en aktion ved Ikeas globale hovedkvarter i Delft i Holland afleverede Ship it Zero-aktivister torsdag 20.000 underskrifter fra forbrugere til virksomheden med en opfordring om at omstille skibene, der transporterer koncernens varer, til vedvarende energi. Det skete under sloganet: "Ikea: Abandon Dirty Ships".

NGO'er vil presse Ikea til at satse på bæredygtig shipping

 

Europæiske rederier strides om ansvaret for betaling af CO2-kvoter

Foto: PR / Danske Rederier
Foto: PR / Danske Rederier

En konflikt er brudt ud om, hvem der har ansvaret for, at shippingindustrien betaler for EU’s CO2-kvoter i ETS-systemet, der skal medvirke til at reducere udledningen af skadelige drivhusgasser.

På den ene side står de græske skibsredere, organiseret i Union of Greek Shipowners, og på den anden side andre europæiske skibsredere som f.eks. Danske Rederier.

Striden handler om, hvem – eller hvilken juridisk enhed – der i sidste ende har ansvaret for, at EU kan håndhæve reglerne i ETS-kvotehandelssystemet og opkræve betaling for CO2-kvoter.

Europæiske rederier strides om ansvaret for betaling af CO2-kvoter 

Grækere er tavse mens svenskere står fast i strid med danske redere om CO2-kvoter

 

Hårde nedlukninger får shipping-ansatte til at vende Singapore ryggen

Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix

Singapore har mistet så meget af sin tiltrækningskraft under de hårde corona-lockdowns, at såkaldte expats vender det maritime knudepunkt ryggen og hellere vil arbejde i Europa. Det fortæller flere rederier til ShippingWatch, og headhunter bekræfter tendensen. Og nu er der lukket hårdt ned igen.

Hårde nedlukninger får shipping-ansatte til at vende Singapore ryggen

 

Læs også:

Coca-Cola chartrer tre tørlastskibe for at sikre sin produktion

57 containerskibe ligger i kø ud for Long Beach

Hapag-Lloyd er uden for mistanke i amerikansk olieudslip

Skrotning af tankskibe rammer højeste niveau i mere end tre år

Norge har givet 15 påbud men afstår fra prøver af ballastvand 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Køen ud for Long Beach er vokset til 80 containerskibe

Flaskehalsene i store containerhavne fortsætter med at vokse i USA, hvor det i øjeblikket er værst ved den amerikanske storhavn i Long Beach og Los Angeles. Her ligger 80 skibe i kø til anløb, viser friske tal fra Vessels Value.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs