ShippingWatch

Europæiske rederier strides om ansvaret for betaling af CO2-kvoter

Græske redere vil have chartrere og operatører af skibe – ikke skibsejerne – til at være ansvarlige for betaling af CO2-kvoter. Det er Danske Rederier imod og støtter EU-Kommissionens ETS-forslag.

Foto: PR / Danske Rederier

En konflikt er brudt ud om, hvem der har ansvaret for, at shippingindustrien betaler for EU’s CO2-kvoter i ETS-systemet, der skal medvirke til at reducere udledningen af skadelige drivhusgasser.

På den ene side står de græske skibsredere, organiseret i Union of Greek Shipowners, og på den anden side andre europæiske skibsredere som f.eks. Danske Rederier.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Bank vurderer at Esvagt er tæt på syv mia kr værd efter ejerskifte

Ifølge DNB Markets har Esvagt en anslået værdi på næsten syv mia. kr., efter at 3i Infrastructure midt i en salgsproces valgte at købe resten af offshore- og vindrederiet. "Vi blev overraskede, men positivt overraskede," siger Peter Lytzen, CEO i Esvagt til ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs