ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Foto: MSC - PR

Søren Toft: Vi har gjort vores yderste for at forbedre serviceniveauet

Der er ingen nemme løsninger på at dæmme op for de store flaskehalse og ringe serviceniveau i containerindustrien lige nu ifølge MSC-topchef, Søren Toft. Han venter at se det overophedede marked køle af i "løbet af de næste 12 måneder".

Topchefen satte på London International Shipping Week ord på containermarkedet, der er præget af høj efterspørgsel, mens kapaciteten både i form af skibe og infrastruktur i havne og på land har svært med at følge med.

"Ingen bør glemme, at i de fleste store havne rundt omkring i verden – kinesiske, europæiske og amerikanske – har vi nemt ventetider på mellem tre og fem dage. Normalt ville vi bruge fem-seks skibe på en service mellem Kina og den amerikanske vestkyst. I dag benytter vi ni-ti skibe, og selv der har vi svært ved at levere en god service," sagde Søren Toft.

Søren Toft: Vi har gjort vores yderste for at forbedre serviceniveauet 

CMA CGM og Hapag-Lloyds fastfrysning af spotrater er "et fornuftigt første skridt" 

Små rederier har langt bedre pålidelighed end de store 

Maersk hæver forventningerne igen – venter stort milliardoverskud

Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix

Det ekstreme containermarked får endnu engang Maersk til at opjustere forventningerne til hele året.

Maersk forventer nu et underliggende driftsresultat (ebitda) for hele 2021 på 22-23 mia. dollar, mod tidligere forventet 18-19,5 mia. dollar, fremgår det af en børsmeddelelse torsdag.

Om tredje kvartal oplyser Maersk, at de to første måneder har givet et resultat, der ligger "betydelig over de hidtidige forventninger." Banken HSBC vurderede denne uge, at flere opjusteringer fra Maersk i dagens marked er "uundgåelige", da rateniveauet vil forblive ekstremt højt.

Maersk hæver forventningerne igen – venter stort milliardoverskud 

Banker forudser flere opjusteringer fra containerrederne

Grønne politikere vil have LNG fjernet fra EU's liste over nye brændstoffer

Foto: Michael Bloss
Foto: Michael Bloss

Eftersom LNG er et fossilt brændstof, bør det ikke optræde på listen over nye alternative brændstoffer – i den såkaldte FuelEU-pakke – som EU-Kommissionen præsenterede i juli.

Det er det klare budskab fra talsmanden for gruppen af grønne partier i EU-Parlamentet, tyske Michael Bloss.

"LNG er ikke et klimaneutralt brændstof. Vi har brug for brændstoffer, som kan støtte os på vejen mod CO2-neutralitet. Hvis man skifter fra heavy fuel til LNG, gør det ikke den store forskel," siger Michael Bloss.

Grønne politikere vil have LNG fjernet fra EU's liste over nye brændstoffer

Ikea: Shipping er vigtig for at vi kan blive CO2-neutrale i 2030 

H&M overvejer alle nye brændstoffer til søtransport – selv LNG 

Topchefer mener shipping befinder sig en starten af en solid supercyklus

Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO

Global shipping befinder sig i en supercyklus, som muligvis er stærkere og mere velfunderet end den optur, som industrien oplevede nogle år efter årtusindskiftet.

Sådan lød det fra flere prominente topchefer inden for shipping på Capital Links konference, der blev afholdt under London International Shipping Week.

Nok ikke overraskende var det CEO's fra tørlast- og containersektoren, der var mere optimistisk, end man har oplevet branchen det seneste tiår. Og især Star Bulks president Hamish Norton mener, den nuværende optur kan vare ved i årevis.

Topchefer mener shipping befinder sig i starten af en solid supercyklus 

To tørlastrederier er steget med mere end 150 pct på børsen i år 

Shipping-børs viser 2021's foreløbige vindere i ekstremt marked 

Cosco indgår forlig med møbelkoncern i opsigtsvækkende sag – MSC afventer

Foto: PR / Cosco Shipping
Foto: PR / Cosco Shipping

Kinesiske Cosco indgår forlig med møbelkoncern i en klagesag, hvor rederiet var beskyldt for at samarbejde med MSC om at manipulere containermarkedet.

MSC er ikke en del af det fortrolige forlig, oplyser rederiet til ShippingWatch.

Møbelkoncernen med navnet MCS Industries indbragte klagesagen i juli for de amerikanske søfartsmyndigheder, FMC. Og beskyldningerne har "chokeret" rederiet MSC, som det hed i en pressemeddelelse i sidste måned.

Cosco indgår forlig med møbelkoncern i opsigtsvækkende sag – MSC afventer

Læs også....

DFDS-topchef vil have vækst i logistik-forretningen efter opkøb

Kun én flagstat har indsendt data om ballastvand til IMO

EU forsvarer CO2-kvoter over for europæiske redere

Ministerium erkender "betydelig usikkerhed" i opgørelse af statsstøtte til shipping

MSC vil være klimaneutral i 2050 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs