ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Maersk har lagt otte nye containerskibe, der skal sejle på grøn metanol, i sin ordrebog, men ingen ved endnu, hvor brændstoffet skal komme fra. Tørlastrederierne har vendt store underskud til overskud på et halvt år, og Europas første grønne investeringsfond er klar med risikokapital til shipping.

Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix

Maersk bestiller otte skibe

Otte nye containerskibe, som skal kunne sejle på grøn metanol, er blevet føjet til ordrebogen hos A.P. Møller-Maersk.

Skibene, der får en størrelse på hver 16.000 teu, kommer til at kræve hidtil usete mængder af grønt brændstof - helt konkret 360.000 ton grøn metanol - for at leve op til målet om at sejle klimaneutralt.

For mens teknologien til metanol-motoren eksisterer, og kommer til at blive leveret af motorproducenten MAN, er leveringen af brændstof et større spørgsmål.

Maersks otte metanol-skibe kræver mere grøn strøm end hele Danmark producerer

Uggla erkender dilemma med manglende grønt brændstof til ny Maersk-flåde

Maersk skal bruge 360.000 ton grøn metanol om året til sin nye containerflåde

Maersk bestiller otte containerskibe i Sydkorea

Fire af verdens største tørlastrederier har tjent 408 mio dollar på et halvt år

Foto: PR / Pacific Basin
Foto: PR / Pacific Basin

Pengestrømmen er vendt 180 grader på det globale tørlastmarked, der oplever fuldt blus på alle cylindre, stor efterspørgsel og en skyhøj indtjening i modsætning til sidste års store underskud.

Det dokumenterer halvårsresultaterne fra fire betydende tørlastrederier til fulde.

Pacific Basin, Genco Shipping, Eagle Bulk og Star Bulk har i årets første seks måneder leveret et samlet justeret nettoresultat på 408 mio. dollar.

Fire af verdens største tørlastrederier har tjent 408 mio dollar på et halvt år

Europas første grønne investeringsfond er klar med risikokapital til shipping

Foto: Michael Lindner/Port of Hamburg Marketing
Foto: Michael Lindner/Port of Hamburg Marketing

Europas shippingindustri kommer til at investere massivt i de kommende år for at holde sig på omgangshøjde med lovgivningen, der forpligter rederierne til at nedbringe deres CO2-udslip og omstille til bæredygtig produktion.

For at bidrage til omstillingen har Elbe Financial Solutions, der er et tysk investeringsfirma hjemmehørende i Hamborg, etableret den første europæiske ESG-investeringsfond med fokus på shippingindustrien.

Sammen med samarbejdspartneren Eurazeo er Elbe Financial Solutions gået i gang med at tiltrække investorer til projekter inden for shipping og er lykkedes med at starte den første investeringsfond, Eurazeo Sustainable Maritime Infrastructure Fund (ESMI).

Europas første grønne investeringsfond er klar med risikokapital til shipping 

Fitness-app blev samlingspunkt for Nordens ansatte under pandemien

Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Jan Rindbo og Norden lancerede en wellness-kampagne over otte uger i løbet af coronapandemien for at holde folk aktive og løfte stemningen. På tværs af det globale hold blev der registreret 1.000.000 minutters træning i perioden. Billeddelingsfunktionen gav topchefen smil på læben.

Læs hele interviewet med topchefen i ShippingWatchs "leadership chat".

Fitness-app blev samlingspunkt for Nordens ansatte under pandemien 

Lidt regnskaber...

Frontline går i rødt i elendigt tankmarked 

Solstad forventer at sælge 25 skibe inden udgangen af 2021

Golden Ocean lander kæmpe overskud for andet kvartal

Klaveness-rederi har gennemført nybygningsprogram 

Odfjell Drilling nyder godt af stigende boreaktivitet

Dof lander overskud i andet kvartal men jagter redningsplan 

Corona giver Color Line nyt stort millionunderskud 

BW LPG ser flere nybygninger kaste skygge på gasmarkedet 

Siem Offshore kalder på konsolidering i markedet for offshoreskibe 

Restrukturerede Floatel lander nyt kvartalsunderskud  

Zitons bestyrelse har åbnet for et muligt salg 

Lange konktrakter giver Sovcomflot overskud i svært tankmarked 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs