ShippingWatch

Her er sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Store shippingselskaber vil have IMO til at hæve sin 2050-ambition, Molslinjens nye ejer EQT åbnede for mulige færgefusioner i Norden i en uge, hvor ShippingWatch interviewede Agilitys viceformand om milliardsalg til DSV, der blev rygtet interesseret i nyt stort opkøb.

Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix

Shippingselskaber vil have IMO til at hæve sin 2050-vision

Flere af verdens største rederier mener, IMO hurtigst muligt skal få hævet sit langsigtede mål om at halvere CO2-udslippet i 2050. Blandt dem er ONE og topchef Jeremy Nixon. Stena Bulk, Maersk, Hapag-Lloyd og Odfjell er enige om behovet, mens Euronav mener, at nye skærpede klimamål vil kræve en realistisk køreplan, lød det i denne uge.

Store shippingselskaber vil have IMO til at hæve sin 2050-ambition 

Euronav mener at nye skærpede klimamål vil kræve en realistisk køreplan 

Europæiske lande er åbne for både kvoter og skat på CO2 

IMO er ved at indføre CO2-regler som stort set alle i shippingindustrien er imod 

 

Uti og Panalpina var i spil for Agility inden salg til DSV

Tarek Sultan er viceformand for Agility, som sælger sin logistikarm til DSV Panalpina. Handlen ventes at falde endeligt på plads senere i år. | Foto: Agility
Tarek Sultan er viceformand for Agility, som sælger sin logistikarm til DSV Panalpina. Handlen ventes at falde endeligt på plads senere i år. | Foto: Agility
 

Agility meldte sig på banen om først at gå sammen med Uti og siden Panalpina, men måtte begge gange se sig overbudt af danske DSV, som nu har købt det kuwaitiske selskabs logistikarm. ShippingWatch interviewede i denne uge Agilitys viceformand Tarek Sultan om det langsigtede mål med handlen.

Agility havde kig på både Uti og Panalpina inden milliardsalg til DSV 

 

Er Maersk Drilling ved at miste sin store fordel i drilling?

Foto: PR/Maersk Drilling
Foto: PR/Maersk Drilling
 

Flere konkurrenter har fået høvlet milliarder af gælden i de seneste måneder, og det kan stille danske Maersk Drilling dårligere på markedet, vurderer Fearnley Securities. Topchef Jørn Madsen er mindre bekymret, lød det i et interview med ShippingWatch.

Flere nye kontrakter gav i denne uge selskabet anledning til en opjustering af forventningerne til indeværende år.

Er Maersk Drilling ved at miste sin store fordel i drillingindustrien? 

Maersk Drilling har største kvartalsvækst i ordrebogen siden 2017  

Maersk Drilling opjusterer forventningerne 

Drilling og oliegiganter nyder godt af oliepris over 70 dollar 

 

EQT åbner for store færgefusioner i Norden

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
 

"Man skal også forvente at se os skubbe på konsolideringsagendaen med målet om at bygge en nordisk leder i dette 'floating bridge'-segment."

Inden for få uger offentliggjorde EQT køb af både danske Molslinjen og norske Torghatten. Den svenske kapitalfond vil skabe et førende færgeselskab i Norden og er klar til at sætte adskillige millarder i spil. Planerne omfatter muligvis en fusion mellem Molslinjen og Torghatten, fortalte partner til ShippingWatch.

Molslinjens nye kapitalfondsejer åbner for fusion med norsk transportselskab 

Pensionskasse er "lokalt anker" i EQT-ejerskab af Molslinjen 

 

Monjasa afholder sig fra at sætte mål for flere kvinder

Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO

Monjasa er ét af de 24 selskaber, der er gået med i Danske Rederiers initiativ om at få flere kvinder i shipping, men selskabet vil ikke sætte et konkret mål for andelen af kvinder. "Når jeg ser på charteret, som vi arbejder ud fra, og hvor mange kvinder vi er i forhold til mænd, synes jeg, at vi står et fornuftigt sted," lød det fra COO Svend Mølholt til ShippingWatch.

Monjasa afholder sig fra at sætte mål for flere kvinder: "Vi står et fornuftigt sted" 

 

DSV Panalpina rygtet interesseret i køb af DB Schenker

Foto: DSV PR
Foto: DSV PR
 

DSV Panalpina rygtes interesseret i at købe DB Schenker 

Schenker-mulighed kommer kun "once in a lifetime" – men timingen er skidt for DSV 

 

Læs også:

Maersk Broker oplever gang i skibshandler inden for container og tørlast,, nyt partnerskab i heavy lift, miljøstyrelsen undersøger Maersk-skibe med Alang som destination, NGO kritiserer rederialliancen Clean Shipping Alliance, KPI Ocean Connect med appetit på flere opkøb.

Maersk Broker ser container- og tørlastoptur sætte gang i skibshandlerne 

Nyt partnerskab øjner den perfekte storm i heavy lift

Miljøstyrelsen undersøger Maersk-skibe med Alang som destination 

NGO kritiserer rederi-alliance for "uetisk" kommunikation om emissioner fra skibe

KPI Oceanconnect har "klart appetit" på flere opkøb 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Uenighederne sejrede, da IMO's miljøkomité forsøgte at skabe konsensus om nye klimaindsatser inden for skibsfarten. Maersk er frustreret. En stort tænkt, men kritiseret metanolfabrik i USA med Hafnia som medinvestor smuldrer. Springer konkurrenterne på Maersks Tradelens blockchain-projekt, der nu rulles ud i Kina?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs