ShippingWatch

15 piratbander skaber usikkerhed for skibsfarten i Guineabugten

Det er ifølge forskere fra den franske EDHEC Business School 15 piratbander med hver 20-50 medlemmer, som står bag forsøg på skibskapring, væbnede røverier og kidnapning af besætninger i Guineabugten ud for Vestafrika, skriver Bloomberg.

Det er ca. 15 piratbander med hver 20 til 50 medlemmer, der i årevis har terroriseret skibsfarten i Guineabugten ud for Vestafrika, skriver Bloomberg.

Bertrand Monnet, professor i kriminalitets risk management på den franske business school, EDEHEC, vurderer, at det maksimalt er 15 piratbander med hver 20-50 medlemmer, som overfalder skibsfarten ud for den vestafrikanske kyst.

Men piratbanderne er nu blevet så stort et problem, at bl.a. Maersk som omtalt i ShippingWatch appellerer til myndighederne om at indsætte "effektiv militær kapacitet" i Guineabugtens farvande for at beskytte skibe og besætninger.

To af Maersks containerskibe er inden for en måned blevet forsøgt bordet. Piratbanderne forsøger at kapre skibe, væbnede røverier og kidnapning af besætninger.

Den nyeste udvikling er, at piraterne i stedet for at stjæle skibslaster kidnapper hele eller dele af skibsbesætningerne.

Det har ifølge Bloomberg fået Nigeria, som er den største kyststat i Guineabugten til at at investere i nyt udstyr i 2021 for 200 mio. dollar (ca. 1,2 mia. kr.). Det gælder udstyr som helikoptere, droner og hurtigt sejlende patruljebåde.

Nigeria er stærkt opsat på at "sikre, at truslen fra pirater bliver fjernet fra vores farvande, så dem der har en lovlig forretning inden for shipping, fiskeri samt olie og gas kan fortsætte denne uden frygt", har kontreadmiral, Oladele Daji, leder af Nigerias vestllige flåde (søværn) sagt i et interview med Bloomberg.

Om det er nok til at løse piratproblemet i Guineabugten tvivler både flere landes rederiforeninger og regeringer på.

Den danske regering med forsvarsminister Trine Bramsen (S) i spidsen har de seneste par måneder arbejdet hårdt på at få opbakning fra andre europæiske lande til en fælles militær flådemission i Guineabugten med det formål at øge beskyttelsen af handelsskibe. Dog hidtil uden held.

Ifølge det internationale sikkerhedsfirma Dryad Global er Guineabugten en af verdens vigtigste skibsruter for olieeksport fra Niger deltaet og forbrugsvarer til og fra det centrale og vestlige Afrika.

"Men området er ikke særligt godt beskyttet, og denne kombination skaber ideelle forhold for pirateri. Nigerias flåde (søværn, red.) er den største i Guineabugten, men er underfinansieret og forsømt," skriver Dryad Global på sin hjemmeside om sikkerhedsproblemerne i Guineabugten.

Norge har ingen planer om militærflåde i Guineabugten 

Maersk kræver øget militær beskyttelse i den piratplagede Guineabugt

2020 satte rekord i kidnapninger af søfolk i Guineabugten  

Mere fra ShippingWatch

Maersk Etienne-sag får italiensk politi til at undersøge NGO

NGO'en Mediterranea Saving Human bliver undersøgt af italiensk politi for sin rolle omkring Maersk Etienne og ilandsætningen af de 27 migranter efter 38 dage. Maersk Tankers er bekendt med undersøgelsen og afviser, at der skulle have været en "kommerciel aftale".

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs