ShippingWatch

Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch

En ny spiller fra Kina gør nu debut på markedet for produkttank, antallet af ophugningsværfter i EU kan blive reduceret efter brexit, og Maersks nye offshoresats satte ord på ambitionerne. Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch.

Foto: Maersk Tankers

Ny spiller i produkttank

Flere medier skrev i denne uge, at den kinesiske gruppe Baota Petrochemical Group angiveligt har indgået en række aftaler med ledende produkttankrederier som Maersk Tankers, Hafnia Tankers, Scorpio Tankers og Gulf Energy Maritime om at tage en del af deres skibe på charter. Over for ShippingWatch bekræftede Maersk Tankers forhandlinger om skibssalg.

"Vi kan bekræfte, at vi er i dialog med forskellige potentielle partnere om et muligt salg af et antal af skibe, hvilket inkluderer en aftale om kommercielt management med Maersk Tankers A/S. Da ingen endelig aftale er på plads, er vi ikke i stand til at kommentere yderligere i øjeblikket," lød det.

Kinesere vil chartre op mod 60 skibe fra store produkttankredere 

 

Brexit kan få betydning for EU's ophugningsliste

Kirsty Wigglesworth/AP | Foto: Kirsty Wigglesworth/AP
Kirsty Wigglesworth/AP | Foto: Kirsty Wigglesworth/AP

Antallet af ophugningsværfter i EU kan blive reduceret, mens en række andre konsekvenser også kan ramme shipping, hvis Storbritannien bliver et tredjepartsland uden nogen form for aftale med unionen efter brexit.

Brexit kan få konsekvenser for EU's omdiskuterede ophugningsliste

 

Nyt Maersk-sats vil tage tiendedel af mia-marked

Maersk Dekom har et stærkt fundament i ryggen med sine moderselskaber Maersk Drilling og Maersk Supply Service, mener CEO Lars Banke. | Foto: Maersk Supply Service
Maersk Dekom har et stærkt fundament i ryggen med sine moderselskaber Maersk Drilling og Maersk Supply Service, mener CEO Lars Banke. | Foto: Maersk Supply Service
 

I et interview med ShippingWatch fortalte CEO Lars Banke fra Maersk Decom, at det nye selskab går efter at tage en tiendedel af det forventede milliardmarked for nedtagning af udtjente boreplatforme.

"Vi regner med at opbygge en markedsandel på 10 pct. over de kommende to til fem år," sagde han til ShippingWatch.

Maersks nye offshoresats vil tage 10 pct. af milliardmarked

 

Fokus på tank og tørlast inden regnskaber

PR-foto: Golden Ocean | Foto: Golden Ocean
PR-foto: Golden Ocean | Foto: Golden Ocean
 

Tankrederne står over for endnu et grimt kvartal

Nye svovlregler kan forlænge opsvinget i tørlast

 

Nigerianske havnemyndigheder suspenderer Maersk og tre andre rederier

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

Havnemyndigheder i Nigeria suspenderer fire rederier i ti dage

 

Læs også om Uni-Tankers, Maersks Afrika-fond, Scan Global og Lars Thrane

Uni-Tankers: Markedet er hverken fugl eller fisk uden konsolidering

Danske Bank-regnskab koster A.P. Møller Holding dyrt

Første investering for Mærsks Afrika-fond falder til jorden  

Lars Thrane ærgrer sig fortsat over tabet af sit livsværk: "Det er stadig mit barn" 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs