ShippingWatch

EU har sagt nej til dansk montørordning

EU-Kommissionen har afvist den danske montørordning, fortalte erhvervsminister Brian Mikkelsen på Danske Maritimes årsmøde. Der arbejdes med ny løsning.

Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt

EU-Kommissionen har afvist den danske montørordning, da den ikke er i overensstemmelse med EU's regler for statsstøtte.

Sådan lød det tirsdag fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) på Danske Maritimes årsmøde, der blev afholdt hos MAN Diesel & Turbo i København.

De (EU-Kommissionen, red.) henviser til, at det er en statstøtteordning, som ikke vil være i overensstemmelse med deres statstøtteregler.

Brian Mikkelsen (K), erhvervsminister

"Jeg er for den (montørordningen, red.), kæmper for den, et stort flertal i Folketinget er for den, men vi har en udfordring i EU. Jeg ville jo sindssygt gerne her i dag på årsmødet fortælle, at den var hjemme, men sådan forholder det sig desværre ikke," lød det fra Brian Mikkelsen, som fortsatte:

"Kommissionen har nemlig afvist den maritime montørordning, som vi i samråd med Danske Maritime har drøftet med dem. De henviser til, at det er en statsstøtteordning, som ikke vil være i overensstemmelse med deres statstøtteregler."

Undersøger alternativ ordning

"De regler sætter så også bare nogle grænser, hvad vi kan gøre i forhold til en maritim montørordning, som jo vil være en form for støtteordning. Og det er så en støtte, som Kommissionen ikke vil acceptere."

"Vi kigger så sammen med Danske Maritime og Kommissionen lige nu på, om der kan udformes en alternativ ordning, som vil være i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler og samtidig vil være til fordel for maritime montørvirksomheder i Danmark. Det er ikke nemt, men vi er stadig ikke færdige med at analysere på det," uddybede Brian Mikkelsen.

(...) at sikre, at vi får en ordning igennem i en eller anden udformning

Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Inden ministeren tog ordet tirsdag havde det ellers lydt fra Danske Maritimes adm. direktør Jenny N. Braat, at hun fortsat var positiv for, at der kan laves en ordning i "en eller anden udforming."

"Jeg er sikker på, at han (Brian Mikkelsen, red.) nok vil være lidt mere beskeden i sin optimisme omkring en maritim montørordning, end jeg er. Men jeg er sikker på, at han som hele det blå Danmarks minister vil være positiv og vil bruge alle sine gode kræfter på at sikre, at vi får en ordning igennem i en eller anden udformning, der kan være med til at støtte os og sikre, at vi også fremover vil være globalt konkurrencedygtige og på den måde kan sikre, at vi også vil være førende, når vi når nogle år frem," sagde Jenny N. Braat inden oplægget fra ministeren.

Den såkaldte montørordning var med i regeringens vækstpakke for det blå erhvervsliv, der blev fremlagt sidste år. Ordningen for udsendte medarbejdere minder som udgangspunkt om nettoløn for sømænd ombord på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).

Brian Mikkelsen: Montørordning ligger desværre ikke lige for

Rederier: Vækstplan kan løfte dansk søfart med ti procent

Montørordning lever fortsat i vækstudspil for søfarten

Forsiden lige nu

MSC følger trop med nyt bunkertillæg

Fra årsskiftet indfører containerrederiet MSC ligesom Maersk et nyt gebyr til kunderne, som skal tage højde for de stigende omkostninger til brændstof som følge af de kommende svovlkrav fra 2020.

Ungt dansk heavylift selskab har firedoblet resultatet

På under fem år er Ocean7, der opererer i projektlastmarkedet, vokset betydeligt. Både i antallet af ansatte og på bundlinjen. Næste skridt er flere skibe og kontorer, siger direktør Stefan Nordby Petersen til ShippingWatch.

Bomin lukker to ud af fire kontorer

Bunkerleverandøren lukker ned i to af verdens største bunkerhavne for at fokusere på sine kontorer i Houston og Hamborg. Det sker for at blive klar til ændringerne af bunkermarkedet i 2020, lyder det fra selskabet.

Danaos befinder sig i et "skeptisk marked"

Den store græske ejer af containertonnage, Danaos, fastholdt omsætningen i første halvår, efter en stor restrukturering af gælden i selskabet er faldet på plads. Risici er nu handelssanktioner og lave charterrater, lyder det fra CEO John Coustas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere