ShippingWatch

Danske Maritime ønsker politisk handling i værftssag

Som brancheorganisation for bl.a. Karstensens Skibsværft tager Danske Maritime afstand til brugen af nordkoreansk arbejdskraft på et underleverandørværft i Polen. Adm. direktør Jenny Braat ønsker politikere og EU på banen, siger hun til ShippingWatch.

Foto: Danske Maritime

Brugen af billig, nordkoreansk arbejdskraft i forbindelse med byggeriet af flådefartøjet Lauge Koch er en sag både for de danske politikere og EU.

Det mener Danske Maritimes adm. direktør Jenny Braat, som tager afstand til, at der ifølge en DR-udsendelse, der vises i morgen aften, er anvendt nordkoreansk arbejdskraft, da danske Karstensens Skibsværft lagde en delentreprisen på skibet ned til polske Crist.

Her er der tale om et meget grelt tilfælde, som der bør slås ned på, og derfor noget, som danske politikere og EU bør kigge på"

Jenny Braat, adm. direktør, Danske Maritime
Ifølge dr.dk hyrede Crist en polsk underleverandør, som har brugt nordkoreanske arbejdere, ansat via firmaet Rungrado. Det statsejede nordkoreanske Rungrado er nu ramt af sanktioner, blandt andet på grund af ulovlig handel med missilteknologi.

"Vi må tage klart afstand fra brugen af arbejdskraft på de betingelser. Det er vigtigt, at de arbejdskrav, der gælder i EU, bliver håndhævet. Her er der tale om et meget grelt tilfælde, som der bør slås ned på, og derfor noget, som danske politikere og EU bør kigge på," siger Jenny Braat til ShippingWatch.

Hun understreger, at Karstensens Skibsværft, der har haft en repræsentant på det polske værft, ikke har set nordkoreanske arbejdere, og at det derfor er et spørgsmål om at få reglerne håndhævet fra politisk side, hvis det skal ændre sig fremover.

"Hvis vi skal have standset det, skal det op på et andet niveau," siger hun.

Nordkoreanerne har ifølge kontrakter, kvitteringer og øjenvidner deltaget i byggeriet af det danske skib, fremgår det af dokumentaren på DR2.

Adm. direktør i Karstensens Skibsværft, Knud Degn Karstensen, siger til Information, at han har ikke har haft nogen viden om, at nordkoreanske arbejdere skulle have været med til at bygge Forsvarets nye krigsskib.

"Vi har ikke lyst til at støtte det nordkoreanske regime. Vi tager afstand fra nordkoreansk arbejdskraft, og det har vi også oplyst vores underleverandører om. Nu siger vi helt klokkeklart til dem, at vi ikke vil acceptere det," siger han.

Den samlede pris på skibet Lauge Koch er på over en halv milliard kroner.

Karstensens Skibsværft vidste intet om nordkoreansk arbejdskraft

DR: Nordkoreanske arbejdere brugt på dansk krigsskib

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere