ShippingWatch

Stigende optimisme blandt Sydkoreas storværfter

En række nye ordrer til Sydkoreas tre største værfter skaber stigende optimisme i landets pressede skibsbygningssektor. Det skyldes blandt andet stærkere efterspørgsel efter nye store tankskibe, skriver nyhedsbureau.

Sydkoreas hårdt pressede værfter – herunder verdens tre største, Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og Hyundai Heavy Industries – kan ånde en smule lettet op, efter en række nye ordrer er tikket ind i 2017 indtil videre.

Efterspørgslen på VLCC- og LNG-skibe stiger, og det kan være med til at lette en stor del af bekymringerne for værfterne

Kim Hong-kyun, analytiker, Dongbu Securities
Der er i hvert fald en spirrende optimisme at spore blandt aktører i værftssektoren, skriver det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap.

Samsung Heavys ordrebog er ifølge mediet vokset til i alt 2,3 mia. dollars med tilgangen af en ordre på to LNG-skibe for 100 mio. dollars fra et lokalt rederi. Værftet ventes samtidig at sikre sig en ordre på hele 2,5 mia. dollars for et FLNG-fartøj, og Samsung Heavy vil dermed have dækket 74 pct. af sit ordremål for 2017.

Hyunday Heavy Industries har vundet ordrer på 39 i skibe i 2017 indtil videre og har nu en samlet ordrebog på 2,3 mia. dollars, og mandag meldte datterselskabet Hyundai Mipo Dockyard om en ny ordre på to roro-skibe for 120 mio. dollars.

Kilder vurderer overfor Yonhap, at udviklingen især skyldes lave priser på de helt store VLCC-skibe (Very Large Crude Carrier), der har sendt efterspørgslen i vejret. Prisen på en nybygget VLCC ramte i marts det laveste niveau i 14 år.

Ikke helt fri endnu

Men værfterne er ikke helt ude af den årelange krise.

"Ordrer på nye skibe er steget, men i forhold til volumen, er det sandt, at tallene ikke er nok til at afværge bekymringer over et samlet fald i ordrer. Men efterspørgslen på VLCC- og LNG-skibe stiger, og det kan være med til at lette en stor del af bekymringerne for værfterne," siger analytiker Kim Hong-kyun, Dongbu Securities, til Yonhap.

De positive takter var også synlige i kvartalsregnskaberne for de tre store værfter, som kom ud af årets første tre måneder med plus på bundlinjen.

"For første gang i fem år har alle nationens top-tre værfter – Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering og Samsung Heavy – fået overskud på driften i første kvartal," sagde en anonym kilde i værftsindustrien til mediet Pulse tidligere i maj.

Sydkoreanske værfter havde overskud i første kvartal

Sydkoreanske værfter sparer sig til overskud

Verdens største skibsværft overlever

Forsiden lige nu

Lauritzen Fonden giver 10 mio kroner til vækstplan

Lauritzen Fonden vil støtte initiativerne i den nye vækstplan med 10 mio. kroner over de næste to år. "Jeg håber, at vi med dette bidrag kan hjælpe til at fastholde, såvel som udbygge, Danmarks maritime styrkeposition," siger direktør Inge Grønvold.

Regeringen til rederierne: Nu skal I levere

Rammerne for vækst i shippingbranchen er sikret med den nye vækstplan. Nu er det op til rederne at levere, siger erhvervminister Brian Mikkelsen (K) til ShippingWatch. Ministeren har en forhåbning om, at mindst 70 nye skibe kommer på dansk flag inden for de næste tre år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere