ShippingWatch

Medie: Daewoo-ansatte er klar til at gå ned i løn

Medarbejderne på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering er klar til at diskutere en lønnedgang for at redde det nødlidende værft. Fagforening vil nu holde møder med ledelsen, skriver Korea Herald. Værftet kan stå foran en stor redningspakke fra staten.

De ansatte på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering er klar til at gå ned i løn for at redde deres arbejdsplads.

Det fortæller værftsarbejdernes fagforening dagen efter, at regeringen i Sydkorea fremlagde en ny redningsplan for det nødlidende skibsværft.

Planen bliver ledt af de to statsbanker Korea Development Bank og Export-Import Bank og lægger op til at give nye lån for 2,9 mia. dollars til DSME. Til gengæld skal de private kreditorer gå med til at bytte et tilsvarende beløb om til aktiekapital.

Men de ansatte er også klar til at gøre deres del, skriver Korea Herald. En vigtig del af planen er, at DSME nedbringer sine personaleomkostninger med 25 pct. og skærer 1000 arbejdspladser. Samtidig skal fagforeningen holde sig fra at strejke i protest mod nedskæringerne.

Ifølge Korea Herald er udspillet i første omgang blevet modtaget positivt af fagforeningen.

"Vi vil gerne gøre det klart, at fagforeningen og ledelsen nu bør sætte sig sammen for at diskutere, hvordan vi skal håndtere planen," lyder det i en meddelelse fra de ansattes fagforening ifølge det koreanske medie.

Det er anden gang inden for få år, at DSME får hjælp fra den sydkoreanske stat. I 2015 modtog værftet også en stor hjælpepakke.

Det er en kombination af høj gæld og vedvarende problemer inden for shipping og offshore, som har tvunget værftet i knæ. De to andre store skibsværfter i Sydkorea, Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries, har også kæmpet med økonomiske problemer.

DSME kan få endnu en milliarddyr redningspakke

Medie: DSME kan få yderligere statshjælp

Bank har tabt 4,8 mia dollars på krisen i Sydkorea

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere