ShippingWatch

Miljøkrav til skibtrafikken luner hos Green Instruments

Green Instruments, der producerer udstyr, som måler udledningen af udstødningsgasser fra skibe, har fået et mærkbart løft i omsætningen pga. den grønne dagsorden. Siden 2012 er salget fordoblet, og nu skrues der op for vækstambitionerne.

Foto: APM Terminals

Det Brønderslev-baserede Green Instruments har i den grad kunnet mærke de nye miljøkrav til skibstrafikken, som især har sat dagsorden siden 2012.

Inden for de seneste tre år er omsætningen i virksomheden, der producerer udstyr, som måler udledningen af partikler og miljøskadelige udstødningsgasser, mere end fordoblet. Det oplyser Green instruments i en pressemeddelelse.

Virksomheden producerer udstyr til at måle sod- og iltindholdet i røggasser samt til at måle partikelindholdet af svovl i udstødningsgas og vaskevandet i de scrubbersystemer, som renser røggassen for 98 procent af svovloxiderne.

Det er især behovet for overvågning af svovlindholdet i udstødningsgassen, som giver medvind hos Green Instruments. I 2015 havde virksomheden en bruttofortjeneste på 17,1 millioner kroner i 2015 og 20 ansatte mod kun seks ansatte i 2008.

"Vi ser helt klart en øget efterspørgsel, fordi rederne skal kunne dokumentere, at de overholder de gældende niveauer for udledning. Vi havde tidligere en målsætning om at fordoble omsætningen fra 2012 til 2017, men det er allerede sket. Vi har derfor en vækstambition om at vokse 30 procent om året frem til 2020," siger direktør i Green Instruments A/S Oluf Sigh.

Han sidder med i den arbejdsgruppe under IMO, der beskæftiger sig med luft- og vandforurening.

Størstedelen af Green Instruments' kunder er europæiske udstyrsproducenter, som leverer scrubbersystemer til rensning af røggasserne. Det største enkelte kundesegment i USA er krydstogtindustrien, hvor mange skibe har fået installeret måleudstyret. Af samme grund har virksomheden for nylig åbnet et salgs- og servicekontor i Florida.

Den faldende oliepris er dog ved at udvikle sig til en udfordring på scrubbermarkedet.

"Vi mærker tydeligt, at skibsredernes incitament til at installere røgrensningsudstyr er faldet, fordi det nu er blevet væsentligt billigere at købe den dyrere svovlfrie olie. Kigger vi på 2016 indtil dato, er vi foran budgettet. Vi er derfor ikke nervøse, men skal selvfølgelig se på at udvikle den landbaserede industri som et marked. Det kunne f.eks. være i Kina, hvor de bliver mere opmærksomme på miljø og udledninger," siger Oluf Sigh.

Modstridende rapporter kan åbne svovlkrig i IMO

Rederiforening er åben over for omvendt bevisbyrde

OECD: Globale svovlkrav vil koste shipping kassen

DFDS: Disse markeder kræver ny tonnage

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere