ShippingWatch

Kinesisk værft risikerer konkurs

Et af Kinas større værfter Sainty Marine har indledt arbejdet med en restrukturering, og lykkedes det ikke, advarer værftet sine investorer om en mulig afnotering fra Shenzhen Stock Exchange, skriver Wall Street Journal.

Et af Kinas store statsejede værfter er nu i så store problemer, at værftet advarer sine investorer om risiko for at blive afnoteret fra Shenzhen Stock Exchange, skriver Wall Street Journal. Det sker, efter at en lokal kinesiske domstol har besluttet, at selskabets største kreditorer har indtil den 25. marts til at udarbejde en redningsplan for værftet, der er ejet af regeringen i den kinesiske provins Jiangsu.

Lykkes det ikke, vil selskabet blive erklæret konkurs, oplyser Sainty Marine i en børsmeddelelse, skriver Wall Street Journal. Siden august har selskabets aktier været suspenderet på børsen, da værftet ikke har betalt sine lån til tiden til sine banker. Samtidig undersøger myndighederne, hvorvidt der er blevet delt information om selskabet ulovligt.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

I slutningen af september havde Sainty Marine passiver for 1,3 milliarder dollars (8,31 milliarder yuan), hvilket er noget større end værftets aktiver på 7,76 milliarder yuan. Samtidig er antallet af medarbejdere faldet dramatisk fra 1.188 i begyndelsen af 2015 til bare 114 i slutningen af september sidste år.

Sainty er langt fra det eneste af de kinesiske værfter, der er i krise. Den slunkne tørlastindustri og den kinesiske omlægning fra fabrikationsøkonomi til serviceøkonomi er blandt nogle af årsagerne til, at landet inden for de seneste år har måttet lukke op mod 140 skibsværfter, skrev Bloomberg i begyndelsen af året.

Sidste år vandt Kina kun 69 nybygningsordrer, og det er med til at få analysehus og investeringsbank JP Morgan til at spå i en analyse fra januar i år, at der kan komme flere værftlukninger i den kommende tid. I 2014 og 2013 fik kinesiske værfter henholdsvis 126 og 147 bestillinger.

Kinas fire største værfter i krise

Ordrer til kinesiske værfter halveret i 2015

Kinesiske værfter lukker på stribe

 

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere