ShippingWatch

USA afviser testmetode af ballastvand

Tre store leverandører af ballastvandsystemer har fået afvist deres testmetode, som skulle åbne døren til det amerikanske marked. For danske Desmi Ocean Guard stopper det ikke her, siger CEO Rasmus Folsø til ShippingWatch.

Det har været nogle turbulente år for leverandørerne af systemer til rensning af skibes ballastvand. Den manglende ratificering af konventionen for ballastvand har i flere år lagt en dæmper på markedet, og nu viser endnu en forhindring sig.

Den amerikanske kystvagt US Coast Guard (USCG) har i denne uge afvist den testmetode, som flere producenter af ballastvandsystemer, herunder danske Desmi Ocean Guard, har brugt som dokumentation til kystvagten for at få typegodkendt deres produkt til det amerikanske marked.

Det fremgår af den amerikanske kystvagts blog og bekræftes af flere kilder, ShippingWatch har talt med. Flere af leverandørerne har med spænding afventet godkendelsen, som blev anset som en formalitet, og den seneste udvikling har afgørende betydning for Desmi Ocean Guard, Alfa Laval og canadiske Trojan.

Fælles for dem alle er, at de ifølge ShippingWatch' oplysninger har brugt testmetoden MPN (Most Probable Numbers) til at dokumentere effekten af deres systemer, som bruger ultraviolet lys (UV) til at behandle skibenes ballastvand. En testmetode, som nu er blevet afvist som dokumentation af den amerikanske kystvagt.

Desmi Ocean Guard ramt af afvisning

Den amerikanske afvisning er dårlige nyheder for danske Desmi Ocean Guard, der ellers stod klar til at indtage det amerikanske marked. Et skriftligt svar fra USCG, som er tikket ind hos virksomheden, får dog ikke CEO Rasmus Folsø til at opgive. Han forventer stadig at få en godkendelse i USA, siger han til ShippingWatch.

"Det var ikke det svar, vi håbede på, men United States Coast Guard skriver selv på bloggen, at man kan appellere afgørelsen, og vi har også andre alternativer," siger han og fortsætter:

"Vi har besluttet, at det ikke stopper her. Det er et spørgsmål om tid, så kommer vi igennem med vores argumentation - det giver ikke mening, at de (US Coast Guard, red.) holder fast i det princip, de holder fast i. USCG har ikke forholdt sig til den almindelig anerkendte argumentation om, at organismer der ikke kan formere sig, ikke udgør en trussel som invasiv art, idet definitionen på en invasiv art er en art, der kan etablere sig i et nyt område, og sprede sig derfra. Derfor er det lige så godt at tælle antallet af organismer, der kan formere sig, som det er at tælle antallet af organismer, der er levende, og det er anerkendt i resten af verden" siger Rasmus Folsø.

Død eller levedygtig

Princippet, som Rasmus Folsø referer til, er den amerikanske lovtekst på området for ballastvandbehandling. Ifølge den skal potentielt invasive organismer, der forlader ballastvandsystemet, angiveligt være "døde og ikke kunne formere sig".

MPN-testmetoden, som blandt andet Desmi Ocean Guard har brugt som dokumentation, bedømmer først og fremmest, om organismerne er "levedygtige/ikke levedygtige". Med andre ord steriliserer teknologien fra Desmi Ocean Guard organismerne, så de ikke kan formere sig.

Men angiveligt står USCG stærkt på lovteksten, som foreskriver, at testmetoden skal afgøre, om organismerne er "levende/døde", og at der højest må være ti levende organismer per milliliter vand i det ballastvand, som ledes ud i havet efter behandlingen. En bedømmelse, der harmonerer dårligt med Desmi Ocean Guards sterilisering af organismerne.

På spørgsmålet om, hvorvidt en anden testmetode af UV-systemet kan komme på tale før en godkendelse, er Rasmus Folsø mere tøvende.

"Vi er der ikke endnu. Vi tror fuldt og fast på, at det er et spørgsmål om tid og om at få forklaret tingene ordentligt. Så kan US Coast Guard formentlig godkende vores testmetode, og det er det, vi arbejder på," siger han og uddyber:

"Det er kun i USA, at der er det her problem. Vores systemer er IMO-typegodkendte, og det er kun udledning i amerikansk farvand, der er et problem. Vi mener ikke, at det er rimeligt, at Coast Guard ikke kan acceptere denne testmetode. Vi mener, vi har solid dokumentation for, hvorfor de bør acceptere MPN-testmetoden."

Ifølge Rasmus Folsø udsteder den amerikanske kystvagt midlertidige godkendelser af ballastvandanlæg, da ingen endnu har fået typegodkendt et anlæg, der lever op til de amerikanske regler.

Solgte til Maersk

I flere år har Desmi Ocean Guard og de andre leverandører af ballastvandsystemer måtte væbne sig med tålmodighed. Den manglende ratificering af konventionen om ballastvand har betydet, at markedet endnu ikke er kommet i gang, og det har taget markant længere tid end virksomhederne havde forventet, da de investerede i udviklingen af den nye teknologi.

Amerikanske regler kan skabe stort marked for Desmi

I november kunne Desmi Ocean Guard imidlertid præsentere en god nyhed, da Maersk Line lagde en bestilling på 14 ballastvandsystemer til syv feederskibe. Selvom systemerne som nævnt er typegodkendt i IMO til brug i resten af verden, var forventningen om en kommende amerikansk godkendelse med til at sikre handlen med Maersk Line, forklarer Rasmus Folsø.

"Jeg tror, at vores dokumentation var med til at lukke handlen med Maersk Line, for vi er tæt på at få en endelig godkendelse af vores renseanlæg fra den amerikanske kystvagt (US Coast Guard). Deres procedurer for typegodkendelse er noget skrappere end andre steder, og der er endnu ikke nogen konkurrenter på markedet, der har kystvagtens godkendelse. Vi bliver en af de første, der får den," sagde han dengang.

Sådan skulle det ikke gå, og det har fået norske Optimarin til at melde ud, at de kan løbe med den første typegodkendelse for ballastvandsystemer i USA for næsen af konkurrenterne. Firmaet bruger en kraftigere teknologi og har ifølge en pressemeddelelse allerede fået godkendt deres testmetode, som bringer dem tæt på en endelig godkendelse i 2016, skriver selskabet.

Det anslås, at mellem en fjerde- og en femtedel af alle skibe sejler i amerikansk farvand og derfor skal have installeret et anlæg til at rense ballastvand, der lever op til en kommende US Coast Guard godkendelse.

IMO venter afgørelse på ballastvand i denne uge

Pureteq napper medarbejdere fra konkurrenterne

Desmi klar til at runde milliarden – efter 181 års tilløb

Amerikanske regler kan skabe stort marked for Desmi

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere