ShippingWatch

Krisen i offshoreindustrien trykker Viking

Viking Life-Saving Equipment er mærket af olieprisens tryk på offshoremarkedet i forretningen. "Markedet har trukket sig rigtig meget tilbage i løbet af de sidste ni måneder," fortæller CEO Henrik Uhd Christensen til ShippingWatch.

”Når man tænker sikkerhed, skulle man meget gerne tænke på Viking,” siger CEO Henrik Uhd Christensen.
Henrik Uhd Christensen

Esbjerg-virksomheden Viking Life-Saving Equipment slog sidste år hul på offshoremarkedet med en række licensaftaler med nye kunder. Siden da har markedet vist sig at være knap så godt som ventet på grund af det drastiske olieprisfald, der har lammet ikke bare Vikings kunder, men hele offshorebranchen fra de store olieselskaber til de mindste leverandører.

"Offshoremarkedet har trukket sig rigtig meget tilbage i løbet af de sidste ni måneder, og det kommer helt klart til at bølge noget tid endnu. Konsekvensen for os er kort sagt, at et antal oliefelter ikke er rentable, og det betyder, at der vil være en nedgang i antallet af nye projekter, som vi kan levere ind til. Samtidig vil der være redere i offshoresegmentet, der vil skubbe nogle af deres eksisterende projekter. Vi ved jo, at når man er presset på indtjeningen, vil man forsøge at kigge på udgifterne, og det sker i høj grad for vores kunder lige nu," siger Henrik Uhd Christensen, CEO i Viking Life-Saving Equipment i et interview med ShippingWatch.

Offshore er ikke det største af Vikings tre segmenter, som ud over offshore består af fragt (cargo) og passager, men Henrik Uhd Christensen kalder det "meget betydningsfuldt". Tilgangen til offshoresegmentet bliver nu ændret på grund af krisen i markedet.

"Vores opmærksomhed vil gå fra at være meget udviklingsfokuseret til at kigge på optimering af omkostninger for vores kunder. Vi har generelt en rigtig god forretningsmodel, men vi skal altid arbejde med at være effektive," siger han.

Godt 2014

Problemerne for offshorebranchen kunne ikke aflæses i regnskabet for 2014. Viking Life-Saving Equipment opnåede i året en nettoomsætning på 1,72 milliarder kroner fra 1,61 milliarder kroner i 2013. Samtidig voksede indtjeningen til 136 millioner kroner i 2014 fra 108 millioner kroner i 2013.

"På den lange bane er vi ufortrødent optimistiske, men vi må også kalde 2015 for et lidt usikkert overgangsår. De fundamentale vilkår for vækst for os er stadig til stede, men de negative effekter fra offshore kan slå hurtigere igennem, end vi umiddelbart tror lige nu," siger Henrik Uhd Christensen.

Cargosegmentet har det lige nu udemærket, men har ellers været et svingende segment for Viking efter finanskrisen.

"Segmentet kan have kriser som den, vi ser lige nu i offshore, men udsvingene er ikke helt så store. Uanset skibenes antal og markedets rateniveau, så skal skibene have redningsflåder ombord. Men hvis de bliver lagt op, som vi har set i bølger, så rammer det selvfølgelig os. Nu går det imidlertid godt, vi ser et stigende transportbehov i verden," siger Henrik Uhd Christensen.

Passagersegmentet hos Viking, som både dækker over transport af passagerer og RoRo, har haft det godt i de senere år og ikke mindst krydstogtbranchen har bidraget til en god udvikling i segmentet for Viking.

Ny strategiplan på vej

Viking Life-Saving Equipment har i de seneste fire år gennemført en strategiplan, som afsluttes i år.

"Planen har lanceret Shipowner Agreements, hvor kunderne får en aftale med faste priser over fem år. Derudover har vi introduceret et lidt bredere sortiment, fordi vi gerne vil være en one stop shop, hvilket betyder, at kunden kun skal gå et enkelt sted hen for at blive betjent. Samtidig har vi arbejdet med, at kunderne får en livslang support på deres produkter," siger Henrik Uhd Christensen.

Ved udgangen af 2015 skal Viking i gang med en ny strategiplan. Den kommer til at bygge videre på de ting, der er i den eksisterende strategiplan, men skal samtidig fokusere på nye trends. Her vurderer Henrik Uhd Christensen, at it bliver en af de ting, selskabet skal arbejde mere med i form af nye digitale løsninger.

Viking Life-Saving Equipment har 35 udenlandske datterselskaber og beskæftiger 200 ansatte inden for den maritime verden og offshorebranchen med udstyr som redningsflåder, redningssystemer, rednings- og beskyttelsesdragter og MOB-både.

Viking voksede på bundlinjen i 2014

Viking tættere på europæisk marked med ny fabrik

Vikings CEO: Væksten tager af de kommende år

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere