Triple-E-skibe presser havne til milliardinvesteringer

Containerredernes bølge af gigantskibe betyder, at havnene og havneterminalselskaberne bliver nødt til at investere mange milliarder dollar, for at kunne servicere dem. Ifølge Drewry har europæiske havne enten allerede brugt eller sagt, de vil bruge, 13,3 mia. dollar på projekter, der skal udvide deres evner til at håndtere de nye containerskibe. Det skriver Bloomberg.
De store investeringer er en hård pille at sluge for havnene, eftersom de store investeringer sker samtidig med at den økonomiske krise stadig viser sig i lave volumener hos havnene. Det lægger et markant pres på havnenes indtjeningsmarginer.
"Der vil gå lang tid, før havnene kan komme tilbage til de profitniveauer, de så før krisen i 2009, eftersom moderat udnyttelsesgrad, lav vækst og den yderligere kapacitet, der kommer i brug over de næste 24 måneder. Det bliver sværere for havnene at give de stigende omkostninger videre til kunderne, og den svage økonomi hjælper bestemt ikke," siger Henning Breiter, der er analytiker ved den private bank Hauck & Aufhaeuser, til Bloomberg.
Stigningen i skibenes kapacitet kan så småt aflæses på Asien-Europa, hvor kapaciteten slog rekord med 10.279 teu i første kvartal af 2013, hvilket er 7,6 pct. mere end samme periode af 2012. Containerskibene er i mange år blevet større og større. Størrelsen på de største skibe er blevet firedoblet siden 1992, og ShippingWatch har tidligere skrevet om, at skibene kan blive endnu større.
Fremtidens containerskibe kan blive endnu større
Avis: Kina forbereder sig på Triple-E
Relaterede artikler:
Fremtidens containerskibe kan blive endnu større
For abonnenter