Japanske værfter giver konkurrenter igen

Det går bedre for de japanske værfter, der i løbet af årets tre første måneder leverede 118 skibe svarende til en samlet kontraktværdi på 5,2 mia. USD. Særligt i januar og marts toppede leveringerne af nybyggede skibe, skriver nyhedsbrevet Asiasis.
I januar leverede landets 52 værfter i alt 48 skibe, mens tallet lå på 25 i februar og 45 i marts. Og det er en væsentlig fremgang for den japanske værftsindustri, der i løbet af de sidste årtier er sakket bagud sammenlignet med storbyggerne Sydkorea og senest Kina, som dog fortsat er kendt for den noget lavere kvalitet i forhold til de to andre nationer.
Det er det sidste halve års dramatiske fald i den japanske yen, som har sendt de japanske værfter tilbage i konkurrencen med værfter i Korea og Kina.
De tre største japanske rederier, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha ("K" Line), står alene til at forøge deres indtjening med over 530 mio. USD i indeværende regnskabsår på grund af den svagere yen, vurderede Barclays Securities Japan i en analyse for nogle måneder siden. Dermed står de japanske redere til en betydelig valutagevinst på et tidspunkt, hvor lave fragtrater, overkapacitet og en svag verdensøkonomi ligger som en tung dyne over international shipping og i særlig grad japanske Mitsui O.S.K. Lines.
Koreanske værfter sidder tungt på produkttank
Relaterede artikler:
Aggressive Korea-værfter erstatter skibe med offshore
For abonnenter
Svag yen giver ordreboom på japanske værfter
For abonnenter