Danske Maritime vil lægge nordisk pres på IMO
Et nyt samarbejde mellem de tre nordiske leverandørorganisationer under navnet NOVImaritim skal være med til at samordne arbejdet i IMO mellem de nordiske lande. Samarbejdet mellem de tre organisationer Danske Maritime, Norsk Industri og Svenskt Marinteknisk Forum kommer på det helt rigtige tidspunkt ifølge Danske Maritime.
Medie: Manglende miljøkrav vil få leverandører til at lukke
”Samarbejdet vil være med til at øge vores muligheder for at påvirke beslutningerne i IMO. Sidste uges udvikling viser en meget uheldig tendens til, at relativt lavteknologiske lande får held med at sænke barren, når vigtige maritime krav skal sættes internationalt, hvor det i virkeligheden bør være højteknologiske lande som bl.a. de nordiske, der trækker i førertrøjen og er med til at placere barren højt. Samarbejdet skal være med til at trække udviklingen i en mere hensigtsmæssig retning fremadrettet," siger adm. direktør Jenny Braat i en pressemeddelelse.
Intertanko roser IMO for at udskyde ballastvand-regler
Henvisningen er til medlemslandenes beslutning på IMO's miljøkomité møde i sidste uge om at udskyde fristen for indfasning af regler for NOx og ballastvand. Det skader leverandørerne - og især de nordiske, fremhæver Danske Maritime, da flere leverandører her har arbejdet med at fremstille first mover miljøteknologi.
Alfa Laval klarer sig på trods af udskudte IMO-beslutninger
"En samlet indsats på områder, hvor Skagerrakregionen står stærkt, vil medvirke til at øge den teknologiske førerposition, som allerede eksisterer i de maritime miljøer i området. Det vil øge incitamentet til at investere i forskning og udvikling og sikre, at vi til stadighed udvikler nye, bedre og grønnere løsninger til søfart," skriver Danske Maritime.
Sov Danmark i timen på IMO's miljømøde?
Relaterede artikler:
Desmi vil have regeringen til at kæmpe for ballastvand
For abonnenter
MAN Diesel & Turbo ærgrer sig over ny NOx-frist
For abonnenter