Koreanske værfter sidder tungt på produkttank
Ordrerne på produkttankskibe bliver i høj grad lagt hos de de koreanske værfter, og inden for tanksegmentet er det primært disse fartøjer, der er blevet bestilt i løbet af de sidste 16 måneder, viser tal fra den London-baserede mægler Gibson, skriver Hellenic Shipping News.
Ifølge mægleren var hele 86 pct. af alle ordrer inden for tank på produkttankskibe, særligt i klassen MR, og af disse blev 69 pct. placeret hos direkte hos koreanske værfter., hvis markedsandel er steget til 83 pct., hvis man tæller oversøiske værfter kontrolleret af koreanerne med. Til sammenligning fylder ordrerne på produkttank ikke mere end 10 pct. hos de kinesiske værfter, mens Japan kun har registreret ordrer på tre fartøjer.
"Ejerne har klart en præference i forhold til at få bygget coated tankskibe på værfter med en stærk portefølje på området, hvilket kinesiske værfter ikke har endnu," skriver Gibson ifølge Hellenic Shipping News og tilføjer, at det kinesiske værft Guangzhou Shipyard International (GSI) dog har ry for at bygge produkttankskibe af god kvalitet.
Kinesisk værft bebuder større finansiel transaktion
Aggressive Korea-værfter erstatter skibe med offshore
Relaterede artikler:
Aggressive Korea-værfter erstatter skibe med offshore
For abonnenter