ShippingWatch

Koreanske værfter sidder tungt på produkttank

De koreanske værfter sidder tungt på verdensflådens ordrer på produkttankskibe, viser nye tal fra Gibson, skriver Hellenic Shipping News.

Foto: Thorbjørn Hansen

Ordrerne på produkttankskibe bliver i høj grad lagt hos de de koreanske værfter, og inden for tanksegmentet er det primært disse fartøjer, der er blevet bestilt i løbet af de sidste 16 måneder, viser tal fra den London-baserede mægler Gibson, skriver Hellenic Shipping News.

Ifølge mægleren var hele 86 pct. af alle ordrer inden for tank på produkttankskibe, særligt i klassen MR, og af disse blev 69 pct. placeret hos direkte hos koreanske værfter., hvis markedsandel er steget til 83 pct., hvis man tæller oversøiske værfter kontrolleret af koreanerne med. Til sammenligning fylder ordrerne på produkttank ikke mere end 10 pct. hos de kinesiske værfter, mens Japan kun har registreret ordrer på tre fartøjer.

"Ejerne har klart en præference i forhold til at få bygget coated tankskibe på værfter med en stærk portefølje på området, hvilket kinesiske værfter ikke har endnu," skriver Gibson ifølge Hellenic Shipping News og tilføjer, at det kinesiske værft  Guangzhou Shipyard International (GSI) dog har ry for at bygge produkttankskibe af god kvalitet.

Kinesisk værft bebuder større finansiel transaktion

Aggressive Korea-værfter erstatter skibe med offshore

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs