ShippingWatch

Vilhelmsen erkender tab af maritime job

Tabet af job i den maritime sektor i Danmark på knap 15.000 over de seneste fem år er primært sket i 2009 og 2010, oplyser erhvervs- og vækstministeren. Tallet bekræfter behovet for en vækstplan.

Foto: NIELS HOUGAARD

Tabet af job i den maritime sektor i Danmark på knap 15.000 over de seneste fem år er primært sket i 2009 og 2010. Det konstaterede erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) i et åbent samråd i folketingets erhvervsudvalg torsdag i sidste uge på et spørgsmål fra Venstres erhvervsordfører Kim Andersen.

"Jeg mener fortsat, at regeringens visioner for det blå Danmark er rigtig. Men det fald, der var i 2009 og 2010,  understreger, at der er behov for en fokuseret og målrettet indsats for at skabe de rette vækstbetingelser på de områder, hvor Danmark har en styrkeposition," sagde Annette Vilhelmsen

Med baggrund i tal fra Danmarks Statistik beskrev ShippingWatch i sidste uge, at der i alt er gået 14.927 job tabt i den maritime sektor i Danmark i perioden fra finanskrisen udbrud til og med sidste år. Tilbagegangen er størst for branchen, der leverer maritimt udstyr. Der er beskæftigelsen faldet med 6.521 personer.

"Det kan godt være, det i virkeligheden ikke går så godt, som vi går og forestiller os, og at der er mere, vi i virkeligheden skal have rettet op på for at få det her betydelige erhverv i god gænge igen," sagde Kim Andersen med henvisning til beskæftigelsesudviklingen i maritime erhverv.

Leverandører: Arbejds-pladser er svære at holde på 

Leverandørerne er langt den hårdest ramte gruppe, men også kategorien "Hjælpevirksomhed ifm. transport" er hårdt ramt. Det dækker job i regi af oplagring og pakhus, stationer, godsterminaler, erhvervshavne, terminaler, kajvirksomhed med mere, og her er antallet af job dalet fra 21.553 til 17.883, svarende til en tilbagegang på i alt 3.670 job.

På samrådet kommentere ministeren også for første gang et udspil fra Søfartens Ledere om en såkaldte Maritim Kompetencefond betalt af alle de rederier, offshore-virksomheder, havne og offentlige myndigheder, der beskæftiger de skibsofficerer, som primært fem rederier påtager sig ansvaret for i dag.

"Jeg er enig i, at de maritime kompetencer er helt centrale for udviklingen af det blå Danmark, og det fremgår også af regeringens vækstplan. Det er positivt, at aktørerne i det blå Danmark fortsat kommer med ideer. Vi har drøftet forslaget om en maritim kompetencefond i forbindelse med regeringens vækstplan. Men kommer der et konkret forslag, som I (venstre og konservative, red.) kan samle opbakning til, vil vi se på ideen.

15.000 færre job i shippingbranchen på fem år 

CBS-forsker: Vækst i maritime arbejdspladser er saga blot 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs