ShippingWatch

Krav til ballastvand rykker tættere på

Prøvetagning som led i havnestatskontrol af ballastvand er ikke længere et indledende krav for, at ballastvandkonventionen kan træde i kraft efter et møde i IMO i denne uge. Det betyder, at konventionen måske træder hurtigere i kraft.

Foto: Rederiforeningen

Underkomitéen Bulk Liquids and Gasses (BLG) i IMO har afholdt møde i denne uge og truffet beslutning om at udskyde kravet om prøvetagning af ballastvand som led i havnestatskontrol. Det hjælper med til, at ballastvandkonventionen nu er et skridt tættere på.

"Vi har fået fjernet en af de små sten på vejen og sikret, at prøvetagning først kommer på tale, når vi har sikkerhed for, at det er praktisk muligt. Vi har dog fortsat de større sten i form af konventionens implementeringsdatoer og de præcise retningslinjer for havnestatskontrol. Og så længe diskussionerne her ikke er tilendebragt, er det vanskeligt at se, at tilstrækkelig ratifikation vil blive opnået," siger sekretariatsleder Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening i en artikel på foreningens hjemmeside.

Prøvetagning af ballastvand har været meget omdiskuteret i IMO og ifølge rederiforeningen er det en af de faktorer, der har fået de store flagstater som Bahamas og Panama til at vente med at ratificere konventionen, der blev vedtaget i 2004.

Formand for BLG-komiteen Sveinung Oftedal siger, at prøveperioden, hvor prøvetagningerne udskydes, kun skal være et afgrænset tidsrum, som vil ophøre, når konventionen om ballastvand træder i kraft. Han understreger ifølge Sustainable Shipping også, at udskydelse af perioden for prøvetagning kan føre til, at ballastvandkonventionens ratifikation kommer hurtigere på plads.

Rederiforening håber ballastvandbekymring gør indtryk

Stor international bekymring om ballastvandkonvention

Alfa Laval: 35.000 skibe skal have ballastvand-systemer  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs