ShippingWatch

Ministerium: Kinesisk skibsbyggeri skal konsolideres

Kinesiske virksomheder indenfor skibsbyggeri skal konsolideres, så der kommer fem kinesiske skibsbyggere i den globale top ti i 2015.

Foto: Thomas Borberg

Skibsbygning, stål- og maskinproduktion er tre af ni sektorer, hvor der kommer til at ske agressiv konsolidering. Det siger det kinesiske Ministerium for Industri og Informationsteknologi. De ni industrier, som ministeriet har udpeget, har sammenlagt 900 børsnoterede selskaber. Det skriver Sino Ship News.

Årsagen til den ønskede konsolidering er ifølge en talsmand for ministeriet den seriøse overkapacitet i markedet.

Målet for industrien for skibsbygning er, at de ti største nationale skibsbyggere skal stå for mere end 70 pct. af den samlede volumen i 2015. Det vil skabe et væsentlig mindre fragmenteret billede i industrien og få den til at ligne den sydkoreanske mere.

Ministeriet sigter også efter, at fem af de nye kinesiske skibsbyggere skal være i den globale top ti, ligesom fem til seks generelle entreprenører og en gruppe underentreprenører involveret i sektoren for maritimt ingeniør-udstyr gerne skal have international gennemslagskraft.

Kinesisk kæmpeværft vil selv eje skibe 

Underleverandører skal være varsomme med Kinas værfter 

Kinesisk stats-konglomerat på charmetur efter kunder 

Verdens stålproduktion rekordhøj i 2012 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs