Danmarks Rederiforening har i et såkaldt konsortium med DFDS, Danske Havne og A.P. Møller-Mærsk i løbet af 2012 undersøgt mulighederne for i stedet for at installere ballastvandudstyr på skibene at kunne bruge mobile modtageanlæg til ballastvandrensning i havnene. Resultatet er, at det er muligt at bruge mobile modtageanlæg, men at det ikke kan betale sig økonomisk.
Alfa Laval: 35.000 skibe skal have ballastvand-systemer
"Det har været en rigtig interessant proces at få afdækket mulighederne for at etablere mobile modtagefaciliteter til skibes ballastvand, og rapporten giver et godt udgangspunkt for de videre overvejelser – også selvom undersøgelsen, i forhold til de konkrete cases, ikke umiddelbart kunne påvise et muligt besparelsespotentiale," udtaler sekretariatsleder Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening i en meddelelse på rederiforeningens hjemmeside.
Selvom det er dyrt, kan de mobile modtageanlæg teknisk lade sig gøre - både på pram eller som anlæg på kajen.
"Undersøgelsen viser også, at det teknisk set vil være muligt at etablere en mobil containerbaseret løsning, der enten kan placeres på en pram eller stilles på kajen. Med udgangspunkt i casestudier i henholdsvis Esbjerg Havn og Fredericia Havn peges der i rapporten på en løsning, hvor containeren placeres på en sættevogn, der så kan transporteres rundt på kajanlægget efter behov. Løsningen med placering på en pram vurderes at være betydelig mindre rentabel som følge af den relativt lave volumen.
Rederiforening håber ballastvandbekymring gør indtryk
Stor international bekymring om ballastvandkonvention
Norske Veritas: Afgørende ændringer i verdensflåden frem til 2020