ShippingWatch

Drewry: Stor overproduktion på værfterne

Værfterne bliver ved med at bygge for meget. Det giver store problemer især i container- og tørlastbranchen, hvor overkapaciteten er massiv. Det er konklusionen i ny analyse fra Drewry.

Foto: Ole Lind

Der bliver fortsat bygget på skibsværfterne og det skjuler ifølge en ny analyse sammen med overkapacitet og ineffektiv drift, hvordan den nuværende verdensflåde reelt fungerer og er med til at hindre et opsving i markedet. Ordrerne i bøgerne lyder især på bulk- og containerskibe, som er to af de hårdest ramte markeder i shippingkrisen og viser, at rederne bestiller nye skibe på trods af, der ikke er nok handel til at fylde dem. Det skriver Drewry i en ny analyse af nybygningsaktiviteten - Drewry's World Shipbuilding Annual Review and Forecast.

Konsekvensen af de mange nybygninger er, at der er opstået en al for stor afstand mellem efterspørgsel og kapacitet, og at det hul vil betyde, "at skibsværfter er nødt til at kæmpe for overlevelse ved at forsøge at sikre sig en stor nok andel af de begrænsede nye bestillinger i det tordenvejr, der vil finde sted i de næste par år."

Drewry kalder fremtiden for værfterne "dyster" og forudser få bestillinger i de kommende år. Skibsbygningsindustrien vil desuden møde store problemer med finansiering, da der er meget begrænset adgang for rederne til kapital.

Total nedtur for kinesiske værfter i 2013

Clarkson: Priser på containerskibe de laveste siden 2003 

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs