Tilladelse til bankstøtte til koreanske værfter
Sydkorea bygger skibe for alle verdens redere, og når kunderne er ramt betyder det også færre ordrer til de koreanske værftsindustri, som for første gang i knap 20 år ser ud til at have et fald i eksportværdien af skibe. Derfor har den koreanske regering bestemt sig for at mildne låneforholdene for de koreanske banker, og det fik i denne uge den regeringsejede Eximbank til at hæve sit udlånsloft, skriver Lloyd's List.
Tæsk til koreanske værfter i september
Reglerne for Eximbank er blevet ændret, så det nu er tilladt at give lån på 60 pct. af en låntagers indre værdi, frem for 40 pct., og samtidig blev kreditmaksimum for låntagere - defineret som låntageren og dets partnere - hævet til at være 80 pct. af gruppens totale aktieværdi frem for det tidligere maksimum på 50 pct..
"Dette er primært i relation til vores plan om at redde shippingbranchen. Når det er så er sagt, så følger der også regler med for alle de sydkoreanske firmaer," siger en kilde i banken ifølge Lloyd's List.
I år regner Eximbank med at yde shippinglån på 14,1 mia. USD hovedsageligt direkte til de koranske værfter. Regeringen har udover at spørge Eximbank også opfordret Korea Development Bank, Korea Exchange Bank, Woori, Kookmin, Hana og Shinhan om at give kredit til værfterne til en samlet værdi på 3,5 mia. USD. Den koreanske værftsindustri udgør ti pct. af landets samlede eksport, og det er en sektor, regeringen har stort fokus på.
Korea mærker nedturen for nybygninger
Relaterede artikler:
Tæsk til koreanske værfter i september
For abonnenter
Korea mærker nedturen for nybygninger
For abonnenter