En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.08.2012kl. 10.16

Fayard vil overtage skibe fra insolvent storværft

"Ja, selvfølgelig kan vi lave det. Og selvfølgelig har vi henvendt os til rederierne og sagt, at hvis der er noget, må i endelig sige til," siger Thomas Andersen, indehaver af Fayard, om de "strandede" skibe fra DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines i Tyskland.
Foto: Foto: Carsten Andreasen
af OLE ANDERSEN

Fayard, det tidligere Fredericia Skibsværft og i dag et af Europas største værfter siden udflytningen til Lindø på Fyn, har kapacitet og ekspertise til at færdiggøre et eller flere af de i alt ni skibe, som DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines har under bygning på P+S Werften i Stralsund i Tyskland. Det tyske værft med over 1.700 ansatte gik i betalingsstandsning onsdag efter langvarige finansielle problemer.

"Vi er naturligvis opmærksom på situationen i Stralsund og har henvendt os til rederierne, såfremt en færdiggørelse skal ske andre steder. Vi har tidligere gjort skibe færdige fra nybygningsværfter. Det er på ingen måde fremmed for os, og vi har den nødvendige kapacitet og ekspertise til at gøre det. Men uden at foregribe begivenhedernes gang i Tyskland, er det en situation med en masse kompleksitet, men det korte svar er:

"Ja, selvfølgelig kan vi lave det. Og selvfølgelig har vi henvendt os til rederierne og sagt, at hvis der er noget, må i endelig sige til. Længere er den ikke lige nu," siger Thomas Andersen, CEO og indehaver af Fayard.

Indflytningen på Lindø

Med sin indflytning sidste år på Lindø udvidede Fayard ikke blot sin kapacitet betydeligt, men de nye og langt større faciliteter på Nordfyn har også rokket ved hele konkurrencesituationen blandt værfterne i regionen.

Fayard: Store værftsfaciliteter slår igennem i 2013 

De tre tørdokke på Lindø har gjort det muligt for Fayard at dokke skibe på op til 45 meter i bredden fra tidligere kun 32 meter. Samtidig har Fayard sideløbende markedsført den største dok af dem alle over for potentielle kunder og for at teste mulighederne for en rentabel langtidsleje.

Langvarig tysk krise

Den tyske værftsgruppes fremtid og videre skæbne for de godt 1.700 medarbejdere i Stralsund og Wolgast afgøres ifølge tyske medier en af de nærmeste dage. Værfterne har trods en omfattende ordrebog og ny ledelse været i langvarig finansiel krise, og møder med fremtrædende politikere i delstatsregeringen og forbundskansler Angela Merkel om en massiv offentlig kapitaltilførsel har foreløbig været resultatløse. Det samme har en appel til EU-Kommissionen i Bruxelles, der overvåger EUs statsstøtteregler. Og nekrologer over værftet og værfternes 64-årige historie er så småt ved at blive skrevet torsdag i flere tyske medier.

Færdiggørelse af  skibene på andre værfter indgår ifølge oplysninger til ShippingWatch nu som et af scenarierne i en løsning for de involverede rederier, hvis skibe i forvejen er stærkt forsinkede. 

To ro-ro nybygninger til DFDS, i alt fem nybygninger og specielt designede skibe til Royal Arctic Line samt to nye færger til Scandlines er lige nu strandet på de tyske værfter. DFDS udsendte onsdag en fondsbørsmeddelelse og oplyste, at selskabet forventer en afklaring om situationen i løbet af de kommende måneder.

Torsdag er der bestyrelsesmøde i Royal Arctic Line. Ordren i 2010 på fem nye skibe, der er special designede til arktisk sejlads og er prototyper, var den hidtil største samlede nybygningsordre fra rederiet. Produktionen af alle fem skibe er i gang, men er lige nu i forskellige faser i byggeprocessen.

Milliarder i statsstøtte

Historien om tyske P+S Werften er en lang og omtumlet beretning om værfter og en industri, der for alvor kom i vanskeligheder efter genforeningen af Tyskland. For at redde de stærkt uproduktive tidligere DDR-værfter fik flere værfter i begyndelsen af 1990'erne og efter voldsomme protester i EU fra bl.a. Danmark tilført milliarder i statsstøtte som led i en modernisering af industrien, men sammenlægninger af værfter i Stralsund og Wolgast af ejeren Bremer Hegemann-Gruppe har efterfølgende ikke været været i stand til at sikre værfternes konkurrenceevne. Og til manges overraskelse valgte Hegemann med overtagelsen af værftet i Stralsund i 2007 at satse på nybygninger af store containerskibe i direkte konkurrence med værfter i Asien.

Danske skibe strandet på insolvent værft  

Uvished om danske redere efter tysk insolvens 

P+S Werften har bedt danske kunder om forudbetaling 

 

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Royal Arctic Line

    Danske skibe strandet på insolvent værft

  • Foto: DFDS

    Uvished om danske redere efter tysk insolvens

    For abonnenter

  • Foto: DFDS

    P+S Werften har bedt danske kunder om forudbetaling

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Pr-foto Essberger Tankers
Tank

Europas lagre er blevet fyldt med diesel forud for embargo mod Rusland

Forhøjet import af russisk diesel og olieprodukter i januar vidner om flittig lageropbygning forud for EU-embargo den 5. februar, vurderer mæglerfirma.

For abonnenter

Foto: Handout/Reuters/Ritzau Scanpix
Leverandører

Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME

Myndighederne i Singapore vil endevende salget af værftsgruppen DSME til den ligeledes sydkoreanske industrigruppe Hanwha. 

For abonnenter

Værftsarbejdere igang på det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Leverandører

Rederier bestiller flere grønne skibe og til højere priser

Selv om ordrerne på nye skibe dykkede med 20 pct. i 2022, voksede værdien af værfternes ordrer med 6 pct., fordi mere komplekse skibe blev bestilt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Business Development

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge