ShippingWatch

Fayard vil overtage skibe fra insolvent storværft

"Ja, selvfølgelig kan vi lave det. Og selvfølgelig har vi henvendt os til rederierne og sagt, at hvis der er noget, må i endelig sige til," siger Thomas Andersen, indehaver af Fayard, om de "strandede" skibe fra DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines i Tyskland.

Foto: Foto: Carsten Andreasen

Fayard, det tidligere Fredericia Skibsværft og i dag et af Europas største værfter siden udflytningen til Lindø på Fyn, har kapacitet og ekspertise til at færdiggøre et eller flere af de i alt ni skibe, som DFDS, Royal Arctic Line og Scandlines har under bygning på P+S Werften i Stralsund i Tyskland. Det tyske værft med over 1.700 ansatte gik i betalingsstandsning onsdag efter langvarige finansielle problemer.

"Vi er naturligvis opmærksom på situationen i Stralsund og har henvendt os til rederierne, såfremt en færdiggørelse skal ske andre steder. Vi har tidligere gjort skibe færdige fra nybygningsværfter. Det er på ingen måde fremmed for os, og vi har den nødvendige kapacitet og ekspertise til at gøre det. Men uden at foregribe begivenhedernes gang i Tyskland, er det en situation med en masse kompleksitet, men det korte svar er:

"Ja, selvfølgelig kan vi lave det. Og selvfølgelig har vi henvendt os til rederierne og sagt, at hvis der er noget, må i endelig sige til. Længere er den ikke lige nu," siger Thomas Andersen, CEO og indehaver af Fayard.

Indflytningen på Lindø

Med sin indflytning sidste år på Lindø udvidede Fayard ikke blot sin kapacitet betydeligt, men de nye og langt større faciliteter på Nordfyn har også rokket ved hele konkurrencesituationen blandt værfterne i regionen.

Fayard: Store værftsfaciliteter slår igennem i 2013 

De tre tørdokke på Lindø har gjort det muligt for Fayard at dokke skibe på op til 45 meter i bredden fra tidligere kun 32 meter. Samtidig har Fayard sideløbende markedsført den største dok af dem alle over for potentielle kunder og for at teste mulighederne for en rentabel langtidsleje.

Langvarig tysk krise

Den tyske værftsgruppes fremtid og videre skæbne for de godt 1.700 medarbejdere i Stralsund og Wolgast afgøres ifølge tyske medier en af de nærmeste dage. Værfterne har trods en omfattende ordrebog og ny ledelse været i langvarig finansiel krise, og møder med fremtrædende politikere i delstatsregeringen og forbundskansler Angela Merkel om en massiv offentlig kapitaltilførsel har foreløbig været resultatløse. Det samme har en appel til EU-Kommissionen i Bruxelles, der overvåger EUs statsstøtteregler. Og nekrologer over værftet og værfternes 64-årige historie er så småt ved at blive skrevet torsdag i flere tyske medier.

Færdiggørelse af  skibene på andre værfter indgår ifølge oplysninger til ShippingWatch nu som et af scenarierne i en løsning for de involverede rederier, hvis skibe i forvejen er stærkt forsinkede. 

To ro-ro nybygninger til DFDS, i alt fem nybygninger og specielt designede skibe til Royal Arctic Line samt to nye færger til Scandlines er lige nu strandet på de tyske værfter. DFDS udsendte onsdag en fondsbørsmeddelelse og oplyste, at selskabet forventer en afklaring om situationen i løbet af de kommende måneder.

Torsdag er der bestyrelsesmøde i Royal Arctic Line. Ordren i 2010 på fem nye skibe, der er special designede til arktisk sejlads og er prototyper, var den hidtil største samlede nybygningsordre fra rederiet. Produktionen af alle fem skibe er i gang, men er lige nu i forskellige faser i byggeprocessen.

Milliarder i statsstøtte

Historien om tyske P+S Werften er en lang og omtumlet beretning om værfter og en industri, der for alvor kom i vanskeligheder efter genforeningen af Tyskland. For at redde de stærkt uproduktive tidligere DDR-værfter fik flere værfter i begyndelsen af 1990'erne og efter voldsomme protester i EU fra bl.a. Danmark tilført milliarder i statsstøtte som led i en modernisering af industrien, men sammenlægninger af værfter i Stralsund og Wolgast af ejeren Bremer Hegemann-Gruppe har efterfølgende ikke været været i stand til at sikre værfternes konkurrenceevne. Og til manges overraskelse valgte Hegemann med overtagelsen af værftet i Stralsund i 2007 at satse på nybygninger af store containerskibe i direkte konkurrence med værfter i Asien.

Danske skibe strandet på insolvent værft  

Uvished om danske redere efter tysk insolvens 

P+S Werften har bedt danske kunder om forudbetaling 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs