ShippingWatch

Skrotpriser skyder i vejret på travlt shippingmarked

Skrotpriserne skyder i vejret på ophugningsværfterne drevet især af dyrere stål og færre skibe sendt til skrot, skriver den store opkøber GMS i en opdatering.

Foto: Akhtar Soomro/Reuters/Ritzau Scanpix

Priserne på skibe, der sælges som skrot, er gået på himmelflugt i en udvikling, der især skyldes færre tilgængelige skibe og dyrere stålpriser.

Det skriver verdens største opkøber af udtjente skibe, GMS, i en opdatering.

Der meldes således om skibe, der er blevet solgt som skrot for mere end 600 dollar per letvægtston, LDT, til ophuggere i Bangladesh. Det gælder en række tankskibe og containerskibe, som og ikke optræder med navn eller tidligere ejer.

GMS skriver i opdateringen, at stigningen kan skyldes "en generel knaphed i den samlede tilgængelige tonnage i de stille sommermåneder og monsunsæsonen," og tilføjer, at lokale priser på stålplader også har opbygget momentum på det seneste.

Der er dog stadig et stykke til det rekordhøje niveau på 800 dollar pr. LDT, der blev registreret i 2008 hos værfter i Bangladesh.

Selskabet vurderer i meddelelsen, at de højere skrotpriser måske kan anspore især tankredere til at sælge flere skibe som skrot, da tankmarkedet lige nu kæmper med lave rater og overkapacitet.

155 skibe endte på strandene i Sydøstasien i første kvartal

Skrotværfter i Sydasien holder fortsat lukket 

Skrotopkøber advarer om mulig "syndflod" af udtjente skibe

Mere fra ShippingWatch

Her er Martin Fruergaards strategi som ny CEO for Pacific Basin

Martin Fruergaard har fremlagt sine vigtigste strategipunkter i sin første offentlige optræden som ny CEO for Hongkong-baserede Pacific Basin. Rederiet leverer samtidig et usædvanligt stærkt halvårsresultat under en optur for tørlastmarked, som vurderes kun at være startet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs