ShippingWatch

Endnu flere rederier vil have installeret kæmpesejl i år

Norsepower vil snart lukke flere aftaler med rederier om at installere sejl, fortæller CEO Tuomas Riski, der i dag har Maersk Tankers og Viking Line på kundelisten. Også Ultrabulk undersøger mulighederne for at drive større tørlastskibe med vindens kraft.

Maersk Pelican fik i slutnigen af august monteret to rotorsejl på 30 meter. Nu er skibet i gang med otte måneders testperiode. | Foto: Norsepower

Det har været et travlt år for den finske tech-iværksætter Norsepower, der har vakt opsigt med sit arbejde med den ældste fremdriftsform i shippingindustrien, nemlig vinden.

Selskabet blev for alvor kendt i offentligheden efter samarbejdet med Maersk Tankers, der kulminerede i sommer, hvor tankskibet Maersk Pelican forlod Rotterdam med to 30 meter høje såkaldte rotorsejl ombord. Og interessen for rotorteknologien er bare steget, fortæller CEO Tuomas Riski i et interview med ShippingWatch.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs