ShippingWatch

Glencore mere end fordobler driftsindtjeningen

Bedre priser på zink, kobber og nikkel er gode nyheder for schweiziske Glencore, der onsdag morgen har offentliggjort sit bedste regnskab nogensinde.

Foto: Urs Flueeler/AP/Polfoto

Onsdag morgen har schweiziske råvareselskab Glencore præsenteret sit bedste regnskab nogensinde. Bedre priser på zink, kobber og nikkel er gode nyheder for Glencore, der fik et justeret driftsresultat (EBIT) på 8,55 mia. dollars mod 3,9 mia. året før.

"Vores resultater i 2017 var de bedste nogensinde," siger Ivan Glasenberg, der er administrerende direktør hos Glencore.

EBIT landede dog under de ventede 8,86 mia. dollars af analytikerne ifølge Bloomberg News. Det skyldes øgede omkostninger og pres fra valutaer som den sydafrikanske rand og den australske dollar.

Men resultatet kommer aktionærerne til gode, for selskabet foreslår at udbetale 2,9 mia. dollars, eller 0,20 dollar per aktie, i udbytte.

Ifølge Ivan Glasenberg er der god grund til at være optimistisk omkring fremtiden. Blandt andet på grund af udsigten til produktionen af elbiler i de kommende år. Her forventer Glencore, at selskabet skal levere metaller til både batteri- og bilproducenter.

"Vi har tiltro til fremtiden på grund af den synkrone globale vækst og de nye elektriske biler. Vi tror på, at værdien af vores position og vores mange forskellige råvarer vil vise sig i de kommende år," siger Ivan Glasenberg i regnskabet.

Store handelshuse advarer om svovlkravenes usikkerheder

Handelshuset Gunvor vil købe op i shipping

 

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere