ShippingWatch

Dansk skibsdesigner står bag design af fire store ropax-færger

Danske OSK-Shiptech har leveret konceptdesign af fire store ropaxfærger til to italienske selskaber. Ordren bringer OSK-Shiptech op i den øverste liga af skibsdesignere, lyder det fra CEO Jacob Thygesen.

Billedet er fra den officielle kontraktunderskrivelse i Beijing. | Foto: PR: OSK-ShipTech

Skibsdesignvirksomheden OSK-Shiptech har leveret konceptdesign til, hvad selskabet betegner som "verdens hidtil største færgeordre."

Der er tale om konstruktionen af fire RoPax-færger, som er blevet bestilt af de italienske selskaber MSC Group og Onorato Armatori. Ordren er blevet lagt hos det skibsværftet Guangzhou Shipyard International, lyder det i en meddelelse fra det danske selskab.

"Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i RoPax-markedet. At OSK-ShipTech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter," siger Jacob Thygesen, CEO i OSK Group, i meddelelsen.

De fire færger rummer hver især 536 kahytter med plads til i alt 2.500 personer.

Færgerne vil yderligere være klar til at sejle på LNG-brændstof, fremgår det. Den første færge forventes at blive leveret i 2021, og derudover har de italienske selskaber via aftalen option på fire færger ekstra.

OSK-Shiptech er en del af OSK Group, som også tæller OSK-Offshore og Steen Friis Design.

OSK-ShipTechs resultat præget af "en vis tøven blandt de store skibsredere"

MAN Diesel & Turbo-chef ny formand for grøn styregruppe 

Bundlinjen vokser hos OSK Shiptech 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs